Przejdź do treści

Czy warto inwestować w CSR?

Czy warto inwestować w CSR?

Tym, którzy zastanawiają się nad tajemniczo brzącym skrótem spieszymy z wyjaśnieniami: CSR (Corporate Social Responsibility) to społeczna odpowiedzialność biznesu, w którą – śladem zachodu – inwestuje coraz więcej polskich przedsiębiorstw. Czy to wyrzucanie pieniędzy w błoto, czy opłacalna inwestycja?

Jeśli wydaje ci się, że wspomaganie akcji charytatywnych, angażowanie się w inicjatywy ekologiczne lub wspieranie interesów społecznych nie opłaci się twojej firmie, to jesteś w dużym błędzie. Chociaż z biznesowego punktu widzenia to długotrwała inwestycja, korzyści będą o wiele większe, niż poniesiony wkład własny. Dzisiaj zajmiemy się CSR-em z czysto ekonomicznego punktu widzenia, chociaż jego wartość dobroczynna jest również istotna. Jak zatem zabrać się za działania związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu?

Mierz cele na zamiary

To, na jakie działania dobroczynne się zdecydujesz, zależy przede wszystkim od wielkości i zasobności portfela twojej firmy. Tylko najwięksi mogą pozwolić sobie na wielomilionowe dotacje dla akcji charytatywnych czy ekologicznych. Nie stać cię na to? Nic straconego! Istnieje wiele przedsięwzięć, w których twoja firma może się wykazać i zyskać w oczach klientów, unikając jednocześnie bankructwa. Drugim istotnym aspektem jest zasięg działalności. Jeśli prowadzisz lokalną firmę, nie ma sensu angażować się w akcje po drugiej stronie kraju. Chociaż CSR ma przede wszystkim pozytywnie wpływać na wizerunek przedsiębiorstwa, należy brać pod uwagę przede wszystkim klientów lub potencjalnych klientów. Jeśli firma obejmuje swoim zasięgiem np. województwo, angażuj się w lokalne przedsięwzięcia, najlepiej, jeśli będą powiązane z twoją branżą. Wszystko jest kwestią strategii...

Strategia

Działania w obrębie CSR należy planować już na etapie ustalania strategii funkcjonowania przedsiębiorstwa. Jakie wartości reprezentuje, jakie ma cele? To dodatkowo ułatwi wybór sposobu realizowania misji społecznej i pozwoli wyodrębnić fundusze na ten cel z budżetu firmy. Nie ma co ukrywać, że tylko przedsiębiorstwa z dużym kapitałem stać na to, by stworzyć osobny dział, który będzie zajmował się CSR-em, jednak to nie uniemożliwia małym i średnim firmom angażować się społecznie. Najważniejsze jest, by odpowiednio dobierać działania do misji firmy i branży, w jakiej działa. Co to oznacza? Banki na przykład często we współpracy ze szkołami tworzą programy, które mają na celu uczyć dzieci oszczędzania. Lokalnie działające firmy finansują nagrody w zawodach sportowych, a producenci chemii angażują się w ochronę środowiska. Przykładów różnych działań CSR jest wiele, co pozwala wybrać idealne dla własnej działalności. Jednak decydując się na budowanie wizerunku firmy jako tej odpowiedzialnej społecznie, nie wystarczy jednorazowa akcja. Musi to być przemyślane, systematyczne działanie, które dodatkowo połączy cele biznesowe i społeczne. Jaka jest zatem recepta na idealny CSR? Na pewno systematyczność, skrupulatne planowanie i działania oparte na drobnych krokach, które przynoszą pozytywne efekty dopiero w długoterminowym działaniu.

CSR zacznij od środka

Chociaż firmy często o tym zapominają, dobrą praktyką jest rozpoczęcie działań CSR już w jej strukturach. Pomoże to stworzyć spójną strategię, która pozytywnie wpłynie na wizerunek firmy zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz. Przedsiębiorstwo mające misję ekologicznego działania powinno zadbać np. o to, by drukować dwustronnie (oszczędność papieru), segregować śmieci, mieć zamontowane energooszczędne żarówki czy stosować inne, ekologiczne rozwiązania. Firmy odpowiedzialne społecznie dbają także o rozwój swoich pracowników, stwarzają komfortowe warunki pracy, wspierają lokalną społeczność i są otwarte na dialog z nią – niezależnie od swojej wielkości i zasięgu.

Działania związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu są opłacalne, bo nic tak pozytywnie nie wpływa na funkcjonowanie firmy, jak jej wizerunek. Dzięki różnym formom CSR kształtujemy sposób postrzegania naszego przedsiębiorstwa przez kontrahentów, klientów i pracowników (także tych potencjalnych). Chociaż CSR wymaga czasu i przemyślanego działania, każdy wysiłek poniesiony w jego budowanie będzie procentował w przyszłości. Badania dowodzą, że wizerunek firmy godnej zaufania pozytywnie wpływa na jej przychody, więc śmiało można stwierdzić, że przedsiębiorstwo odpowiedzialne społecznie się po prostu opłaca.