Przejdź do treści

5 trendów w marketingu na 2018 roku

5 trendów w marketingu na 2018 roku

2018-02-09

Od lat mówi się o dużych zmianach, które czekają branżę marketingową w najbliższym czasie. Po przeanalizowaniu raportów branżowych, naszych zawodowych doświadczeń oraz danych zgromadzonych przez specjalistów z branży przygotowaliśmy dla Was listę 5 trendów w marketingu, które się intensywnie rozwijają i które warto czym prędzej wdrożyć w plany marketingowe.

 

1. Wzrost roli wideo

Trendy2018

Z biegiem czasu wideo coraz częściej pełni rolę formatu, z którego korzystamy ze względu na szybkość i łatwość przyswajania prezentowanych przez nie informacji. Wiele firm zdążyło już zauważyć potencjał istniejący w tej formie komunikacji, dlatego też coraz częściej inwestują w tworzenie oraz dystrybucję materiałów wideo publikowanych w social mediach oraz na swoich stronach internetowych.  Przede wszystkim znacznie zwiększają one liczbę wyświetleń danego postu czy artykułu, przyciągając uwagę użytkowników.

Z opublikowanych przez agencję mediową Zenith raportu Online Video Forecasts 2017 wynika, iż czas oglądania publikowanych materiałów wideo wzrośnie w 2018 roku o 20%. Spowodowane będzie to przede wszystkim zwiększeniem ruchu mobilnego, który według danych ze Statcounter w 2017 roku wzrósł aż o 25% w porównaniu do roku poprzedniego. Coraz więcej użytkowników decyduje się na oglądanie filmików na swoich urządzeniach mobilnych, dlatego też format przedstawianego wideo zmienia się na materiały 1:1. Pozwala to wyświetlać treści w sposób bardziej czytelny i łatwy w odbiorze, ponieważ kadr wypełnia znaczną część ekranu smartfona.

 

2.  Live streaming

Trendy2018

 

W minionym roku popularne stało się również wideo o formacie live, jest to  spowodowane głównie tym, że owy format znacznie bardziej angażuje internautów niż standardowe wideo oraz wywołuje więcej interakcji. Nie zapowiada się na to, by ta sekwencja miała się zmienić w roku 2018. W szczególności dużą popularnością będą się cieszyć wideo, które są dostępne przez krótki czas, przekazując maksymalną liczbę treści takich jak dźwięk, obraz czy napisy w filmie. Co za tym idzie wymagają dużego skupienia odbiorcy treści. Trend zapoczątkowany przez aplikację Snapchat szybko został przejętny przez gigantów takich jak Facebook (wprowadzając Relację dnia w Messengerze) czy Instagram (tworząc Instagram Stories).

Możemy również zauważyć, że transmitowane programy wyglądają coraz bardziej profesjonalnie. Przede wszystkim pod kątem technicznym oraz wizualnym, ale również merytorycznym. Transmisje na żywo zaczynają przypominać telewizję 2.0, co zaczęło być widoczne w 2017 roku i co na pewno będzie się coraz bardziej rozwijać w roku 2018.

 

3. Spersonalizowany i bardziej wartościowy content

Trendy2018

 

Badania potwierdzają, że dokładne określenie grup docelowych działań marketingowych powodują, że kampanie przynoszą o wiele większe efekty. Spowodowane jest to przede wszystkim tworzeniem contentu, który w maksymalny sposób dopasowany jest do określonej grupy targetowej. Obecnie w marketingu dużą rolę odgrywa pokolenie Millenialsów, które jest często zaznajomione z podstawowymi narzędziami działającymi w branży, dlatego też są nieufni do tradycyjnych form reklamy. Co za tym idzie, by trafić do owej grupy należy konstruować content w taki sposób, by podczas styczności z nim mieli oni wrażenie wartościowej, niestandardowej treści. Często najlepszym sposobem na poznanie toku myślenia Millenialsów jest postawienie się na ich miejscu, patrzenie na prezentowane przez nas formy ich oczami. Pozwala to na większe spersonalizowanie publikowanych treści.

Wartościowy content to również obszerny content. Pod koniec 2017 roku zaczął być bardziej doceniany przez Google, który artykuły przekraczające 2 tysiące słów zaczął umieszczać na wyższych pozycjach wyszukiwania. Dlaczego? Ponieważ Google zależy na tym, by dostarczać użytkownikom treści maksymalnie dopasowane do ich zapytań, a zakładają, że artykuł, w którym temat jest dosyć obszernie opisany, dostarczy najwięcej informacji.

 

4. Chatboty jako sposób na obsługę klienta 24h/7  Ochrona danych osobowych i „RODO”

Trendy2018

 

W tym momencie na Facebooku działa ponad 100 tysięcy chatbotów miesięcznie. W poprzednim roku narzędzia symulujące ludzkie rozmowy, zastępujące przedstawicieli obsługi klienta zyskały dużą popularność. Marki takie jak sieć Multikino, CNN czy Wall Street Journal zaczęło korzystać z nich na Messengerze, przede wszystkim by zapewnić swoim klientom kompleksową obsługę czynną 24 godziny, 7 dni w tygodniu. Dało to możliwość otrzymania niemal natychmiastowej odpowiedzi zwrotnej na zadane pytanie czy wyjaśnienia nurtujących nas kwestii. Dzięki temu klient ma poczucie, że jego problem jest ważny, a on sam zauważony.

 

5. Ochrona danych osobowych i "RODO"

Trendy2018

 

W maju 2018 roku w życie wchodzi wprowadzona prze GIODO (Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych) Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, tzw. RODO lub GDPR. Oznacza to, że wszelkie przepisy dotyczące zbierania danych i ich przechowywania zostaną zmodyfikowane. W jakim celu? Głownie po to, aby zwiększyć przestrzeganie praw dotyczących użytkowników oraz uporządkować zbierane dane. Również, aby ujednolicić system w całej Unii Europejskiej. Zapowiada się więc na to, że wiele firm mogą spotkać spore kłopoty z dalszą działalnością swojego biznesu. Ci, którzy nie dostosują się do nowych przepisów zapłacą i to sporo, bo nawet 20 mln euro. Kara nakładana będzie proporcjonalnie do skali naruszenia przepisów.

 

Bibliografia:

https://sprawnymarketing.pl/trendy-2018/

https://blog.bufferapp.com/state-of-social-2018

https://premium-consulting.pl/blog/marketingowe-trendy-2018/

http://semahead.pl/blog/boty-na-messengerze.html