Przejdź do treści

Dlaczego muzyka w reklamie jest tak ważna?

Dlaczego muzyka w reklamie jest tak ważna?

2019-03-06

Profile picture for user Artur Polarny

Artur Polarny

marketing specialist

Muzyka w marketingu to jeden z kluczowych elementów tworzenia marki w usługach oraz handlu. Prowadzony interes musi dziś nie tylko dobrze wyglądać za sprawą grafik i fancy filmików, ale musi również bardzo dobrze brzmieć.

Sound/audio marketing to budowanie wizerunku marki i oddziaływanie na klienta poprzez dźwięk w postaci melodii, rytmu oraz komunikatów głosowych. Wszyscy wiemy, że muzyka łagodzi obyczaje i przywołuje wspomnienia - te dobre i te złe.

 

Agencja marketingowa Creandi z Poznania o muzyce w reklamach

 

Za sprawą rozwoju przemysłu zaczęły pojawiać się reklamy. Pierwsza reklama została wyemitowana w telewizji 1 lipca 1941 roku. Był to spot promujący zegarki marki Bulova. Film prezentuje tło, na którym są kontury USA. Na koniec spotu pojawia się głos mówiący: “America runs on Bulova time” i to wszystko... Wyobrażacie sobie taką reklamę w dzisiejszych czasach? Na pewno by się wyróżniała na tle współczesnych filmów, ale czy miałaby wystarczającą moc, żeby przebić się wśród innych reklam zegarków?
 

 

Większość dużych przedsiębiorstw, tak zwanych gigantów na rynku, zatrudnia całe sztaby najlepszych w branży specjalistów. Od początku do końca projektują oni sound key, aby jak najlepiej oddawał on wyraz przedmiotu reklamy.
 

Czym byłaby animacja loga THX bez dźwięku, który wybrzmiewa w całym słyszalnym przez człowieka spektrum dźwiękowym? Albo uwaga… “parapapapaa - I lovin it”. Jeżeli nie leci Ci ta melodia w głowie, to najprawdopodobniej jesteś głuchy od urodzenia. :) Sound Logo stało się częścią naszej popkultury.

 

 

Niewiele osób zaprzeczy wpływowi muzyki na nasze emocje i nastrój. Kiedy w grę wchodzi produkcja filmów promujących marki i korporacje, wybór właściwej muzyki jest szalenie istotny, żeby przywołać obraz lub produkt do życia. Nastrój i emocje mają ogromny wpływ na to, w jaki sposób człowiek postrzega i pamięta otaczającą go rzeczywistość.

Komunikat reklamowy, jako istotny w tym wywodzie element rzeczywistości, również podlega przekształceniom przez emocje odbiorcy. Przyjemna muzyka należy do narzędzi perswazji. Za jej pomocą wprowadza się odbiorcę w pozytywny nastrój, a następnie pozostawia się mu mało czasu na racjonalną analizę odbieranych przez niego danych. W krótkim czasie zalewa się go dużą liczbą słów lub bodźców wizualnych. Wtedy zwiększają się szanse na zdobycie nowego klienta. Na tym efekcie bazuje siła wielu reklam.


Reklama od jabłuszka wzorowo oddaje efekt.

 

 

Muzyka nadaje odpowiedni ton przekazywanej treści. Już w VI w p.n.e w księgach konfucjańskich znajdujemy taką mądrość: “Najlepszym środkiem do zmieniania ludzi, do wpływania na ich zwyczaje jest muzyka”. Dźwięk zawsze był i jest wykorzystywany przez wszystkich w konkretnych celach - do wywołania określonego rezultatu w naszym zachowaniu. Podczas wojny, religii, wielkich życiowych wydarzeń, obrzędów szamańskich… No dobrze, może trochę przesadziłem, ale może jednak nie? Treść muzyczna jest jedną z najbardziej poszukiwanych treści w sieci (zaraz po seksie i jedzeniu), na co warto zwrócić uwagę, myśląc o kolejnej kampanii marketingowej.

 

 

Co zapewni udźwiękowienie Twojego kontentu?


- Różnorodność na tle konkurencyjnych marek. Muzyka buduje emocje, a emocje wpływają na skojarzenia związane z marką.

 

 

- Odpowiednia muzyka będzie Twoim znakiem - tak samo jak logo.

 

 

- Dobrze dobrana muzyka zwiększa wydzielanie dopaminy w mózgu, która „wstrzykuje nam” pozytywną energię i pozwala odczuwać przyjemność. Warto więc poznać naszego odbiorcę, określić jego wiek, płeć, charakter i znaleźć coś specjalnie dla niego.

 

 

Jeśli wątpisz w siłę muzyki w prowadzeniu narracji wizualnej, spróbuj obejrzeć film z wyłączonym dźwiękiem.