Przejdź do treści

Jak się przygotować do budowy strony internetowej?

Jak się przygotować do budowy strony internetowej?

2018-11-30

Profile picture for user Aleksandra Dąbska

Aleksandra Dąbska

project manager

Strona www. Coraz rzadziej można spotkać firmę, która nie miałaby choćby najprostszej. Jednak postęp technologiczny zmusza nas do tego,  aby strony internetowe nie tylko istniały, ale również żeby ewoluowały i stawały się coraz bardziej atrakcyjne i użyteczne. Wymagają tego coraz bardziej wybredni klienci oraz same wyszukiwarki (SEO i SEM mają swoje wymagania). Z tego powodu rynek stron internetowych rozwija się szybko, ale ludzi, którzy rzetelnie potrafią w temacie pomóc i doradzić, jest stosunkowo niewiele.

 

przygotuj się do budowy strony internetowej



Z każdym klientem, niezależnie od stopnia jego doświadczenia w temacie, rozmowę na temat firmowej strony internetowej zaczynam od 2 podstawowych pytań:
1. Jaki cel biznesowy Twoja strona internetowa ma spełniać?
2. Do jakiej grupy docelowej kierujemy ofertę?

Tak jak na pierwsze pytanie zazwyczaj jeszcze dość szybko znajdujemy odpowiedź, tak drugie najczęściej budzi konsternację. Od odpowiedzi na te 2 pytania zależy wszystko: rozmieszczenie i styl napisania tekstu, wygląd grafik, układ strony, zainstalowane narzędzia służące do kontaktu z klientem… i cała reszta rzeczy. Mówiąc szczerze, to zanim nie odpowiemy na te 2 pytania, jakiekolwiek prace przy stronie www w ogóle nie mają sensu. Będą one stratą Twoich pieniędzy i naszego czasu.

Aby pomóc w pracach nad Twoją stroną www, przygotowałam listę pytań, które na pewno pomogą Tobie doprecyzować, czego Ty i Twoja firma oczekujecie. Wypełnienie briefu pozwoli Ci zastanowić się, nad wieloma kluczowymi dla budowy i działania strony aspektami. Takimi jak:

1.  Grupa docelowa.
Tak tak, bez tego ani rusz. Odpowiedzią na to pytanie nie jest słowo “wszyscy” ;)

2.  Budżet.
Określony już na tym etapie pokaże Ci, co jest w zakresie Twoich możliwości. Agencja reklamowa zaproponuje takie rozwiązania, które pozwolą na realną realizację celu. Nieokreślenie budżetu może skończyć się tym, że Ty rozwiniesz wizję wymarzonej strony www, a potencjalny wykonawca wyceni realizację tego, co opisałeś. Załóżmy, że będzie to kwota opiewająca na kilkadziesiąt tysięcy. Gdy sie o tym dowiesz, okaże się, że straciłeś mnóstwo czasu i energii na snucie nierealnych planów, ponieważ Cię na to nie stać. Podając budżet od razu, na pierwszym spotkaniu, wykonawca szybko sprowadzi Ciebie na ziemię, jeśli “pofruniesz za wysoko”. Dzięki temu zaoszczędzisz zarówno czas, jak i emocje. Uczucie zawodu bywa bowiem dotkliwe…

3.  Administracja i zarządzanie gotową stroną.
Poświęć chwilę czasu i zweryfikuj, czy w Twojej firmie są zasoby, wiedza i czas, aby fachowo zająć się już gotową stroną www. Strona internetowa “żyje” - zostawiona sama sobie, może się “psuć”. Czy masz kogoś, kto o to zadba? To aspekt, o którym na samym początku niewiele osób myśli. :)

Po tym może nieco długim wstępie zapoznaj się z briefem. Jeśli masz jakieś pytania - dzwoń do nas lub napisz, a na pewno odpowiemy na Twoje pytania. :) A teraz - do dzieła!

 

Do dzieła!



I Podstawowe informacje.

1. Nazwa Firmy.

2. E-mail kontaktowy.

3. Adres www obecnej strony (jeśli jest).

4. Branża, w której firma prowadzi działalność.

5. Oferowane usługi/produkty - krótka charakterystyka.

6. Grupa docelowa - Twój wymarzony klient. (Kim jest Twój klient? Ile ma lat? Jakiej jest płci? Czy ma małżonka, dzieci? Jak spędza czas wolny? Ile zarabia? Gdzie pracuje i na jakim stanowisku? Im lepiej określona grupa docelowa, tym bardziej trafny przekaz i wyższa skuteczność strony www).

7. Co wyróżnia Twoją markę, dlaczego klient powinien wybrać Twój produkt/ usługę?

8. Pozycja firmy na rynku.

9. Wizerunek, do którego firma dąży (popatrz na archetypy marki i pomyśl gdzie jesteś, a gdzie chciałbyś być. :) 
 

Popatrz na archetypy marki


10. Firmy konkurencyjne (dobry benchmarking, czyli analiza porównawcza z konkurencją, jest zawsze pomocna. Nie tylko, żeby stworzyć www, ale w ogóle dla rozwoju przedsiębiorstwa).

11. Informacje na temat elementów identyfikacji firmy (kolorystyka, opis logo, załącz księgę znaku, jeśli ją masz).

 

II Informacje o stronie www/sklepie internetowym.

1. Struktura informacji na stronie (główne zakładki/ nazwy podstron w menu).

2. Czy firma chce mieć możliwość samodzielnej edycji strony - panel CMS?

3. Czy na stronie będą funkcjonalności w rodzaju bloga, newslettera itp?

4. Wersje językowe (jakie, ile).

5. Czy firma dysponuje materiałami potrzebnymi do stworzenia strony internetowej? Czy masz takie materiały, jak poniżej?
- zdjęcia,
- teksty,
- grafiki,
- logo i księga znaku,
- teksty w różnych wersjach językowych?

6. Przewidywany budżet na realizację (ujawniając budżet, dowiesz się, co dokładnie można wykonać w jego ramach. Nie chodzi tu o próbę oszukania Ciebie, tylko o zaproponowanie tego, co jest w granicach Twoich możliwości).

7. Oczekiwany termin realizacji.

8. Strony internetowe które mogą być wzorem przy realizacji strony dla Klienta.

9. Osoby do kontaktu (imię, nazwisko, telefon, adres e-mail).

10. Dodatkowe informacje.

 

Informacje o stronie www

 

III Wskaż cel, jaki ma realizować strona www Twojej firmy.

Informacja dotycząca projektowanej strony www, wpłynie na wybór technologii. W zależności od priorytetów, Twoja strona www może spełniać kilka celów, m. in. takie jak:

1. Generowanie leadów sprzedażowych (kontakty marketingowe).

2. Budowanie świadomości firmy/usługi/produktu.

3.Sprzedaż (obsługa zamówień).

Od określenia tych celów zależy bowiem nie tylko technologia projektowanej strony www, ale także jej forma. Strona internetowa może przybrać charakter:

1. Firmowej strony www – promocja firmy i jej oferty.

2. Strony produktowej – promowanie określonego produktu.

3. Landing page – strona, na którą będzie kierowany ruch z kampanii, czasem to inna strona niż strona firmowa.

4. Strona służąca generowaniu leadów sprzedażowych - lead generator.

 

IV. Jaka oprawa graficzna strony www Twojej firmy?

Projektant stron www trafi w Twoje oczekiwania, jeśli wcześniej dokładnie powiesz mu, czego oczekujesz. Od tego jak zdefiniujesz swoje oczekiwania, w dużej mierze może zależeć to, czy otrzymasz satysfakcjonujący projekt strony internetowej. Jak mówi znane porzekadło: „Koniec języka za przewodnika”. Nie musisz umieć nazwać wszystkiego. Możesz na przykład pokazać linki do stron www, które prezentują rozwiązania graficzne, jakie chętnie widziałbyś u siebie.

 

Funkcjonalności strony www

 

V. Funkcjonalności strony www.

Jako funkcjonalności należy rozumieć dodatkowe elementy strony, występujące poza tradycyjnym layoutem. Przykładowe funkcjonalności strony www są wpisane poniżej. Mogą to być na przykład:

1. Zakładka z aktualnościami/blogiem (zalecane, jeśli myślimy o pozycjonowaniu).

2. Narzędzia anlityczne (np. Google Analytics, Hotjar itp.)

3. Wyszukiwarka treści.

4. Możliwość rejestrowania się przez klientów.

5. Dodatkowa wersja językowa strony? Jeśli tak - ile? Czy Twoja firma udostępni teksty do wersji językowych?

6. Umożliwienie obsługi zamówień/reklamacji.

7. Czy chciałbyś wdrożyć e-mail marketing? (np Sales Manago, Sales Force).

8. Chat z konsultantem? (np. przez Messenger albo tidio.com).

9. System callback? (np dzinga.com).

 

VI. Administracja, zarządzanie i serwis strony www.

Jak będzie wyglądało długofalowe utrzymanie firmowego serwisu?
Trzeba odpowiedzieć na takie pytania, jak:

1. Kto będzie odpowiadał za zarządzanie stroną www?

2. Czy jako firma masz umiejętności, czas, a także osobę, która będzie to mogła wykonywać samodzielnie?

3. Czy jesteś zainteresowany fachową opieką Twojej strony przez agencję?

4. Kto wykupi serwer i domenę?

5. Kto zadba o regularne aktualizacje strony www?

 

Powodzenia!