Przejdź do treści

Jak stworzyć kreatywną reklamę, którą każdy zapamięta?

Jak stworzyć kreatywną reklamę, którą każdy zapamięta?

2019-04-29

Profile picture for user Marcin Wawrzyniak

Marcin Wawrzyniak

graphic designer

„Kreatywność to wymyślanie, eksperymentowanie, wzrastanie, ryzykowanie, łamanie zasad, popełnianie błędów i dobra zabawa” - Mary Lou Cook.

Żyjemy w czasach, w których miasta toną w reklamach. To często elementy, które szpecą krajobraz. Codziennie mijamy setki plakatów, szyldów i billboardów. Kiedy przechodzimy się deptakiem, do naszych rąk trafiają ulotki. Na pewno dzisiaj widziałeś mnóstwo reklam, ale czy jakąkolwiek zapamiętałeś? Czy którakolwiek z nich utkwiła na dłużej w Twojej pamięci? Nie zdziwię się, jeśli żadna nie przykuła Twojej uwagi. Warto postawić na oryginalne rozwiązania, być kreatywnym i zaryzykować. Właśnie po to, żeby odbiorcy zapamiętali Twój produkt na długo, żeby udostępnili Twoją reklamę w internecie i  aby opowiedzieli o niej znajomym.

Przystanki autobusowe to dobre miejsce na reklamę. Warto postawić na bardziej kreatywne rozwiązanie niż popularny citylight. Na zdjęciach poniżej widać oryginale reklamy, które w Polsce wciąż są mało popularne, ale w Stanach Zjednoczonych stosuje się je często.

 

reklamy na przystankach


 

Ciekawa reklama na przystanku autobusowym

 

agencja reklamowa z Poznania przedstawia reklamy na przystankach

źródło: https://www.creativeguerrillamarketing.com/guerrilla-marketing/48-fresh-and-creative-bus-stop-advertisements-that-will-blow-your-mind/

 

Ciekawe rozwiązanie przedstawiła firma produkująca kosmetyki do włosów - Apolosophy. W sztokholmskim metrze stworzyła oryginalny citylight, który reaguje na przejeżdżające metro. Zobaczcie sami:

 


Otaczające nas na każdym kroku billboardy wcale nie muszą być nudne i monotonne. Warto postawić na interakcję z ludźmi i otoczeniem. Dobrym przykładem jest akcja marketingowa Carlsberga - Probably the best poster in the world. Billboard połączony z nalewakiem do piwa to z pewnością bardzo udany chwyt marketingowy, podobnie jak reklama Orphea zainstalowana we włoskim Mediolanie. Billboard owadobójczego sprayu zrobił furorę. Reklama odpowiadała na pytania, jak skutecznie walczyć z namolnymi owadami. Oba przykłady omawianych przeze mnie reklam zostały przedstawione w formie filmu.

 

 

 

Ciekawym rozwiązaniem popisał się McDonald’s. Billboard restauracji miał promować ofertę śniadaniową w różnych porach dnia. Zegar słoneczny zachęcał klientów do kupna produktu wskazywanego przez wskazówkę.

 

ciekawa reklama mcdonalda

źródło: https://adage.com/creativity/work/sundial-billboard/6287


Na interakcję z ludźmi postawili także pomysłodawcy reklamy sprayu Frontline Flea & Tick - to spray przeciw pchłom przeznaczony dla naszych czworonogów. Wielkoformatowa naklejka z hasłem „Zabierz je ze swojego psa” została zaprojektowana w ten sposób, żeby oglądać ją z wyższego piętra galerii handlowej. Chodzący po niej ludzie wyglądają jak pchły, przed którymi odgania się prezentowany na reklamie pies.
 

Czy to nie jest ciekawa reklama?

źródło: http://www.square44.com/square44-best-practice/frontline-get-them-off-your-dog/

 

Winda jest bardzo dobrym nośnikiem reklamowym, który sprzyja kreatywnym rozwiązaniom. Rzadko kiedy widujemy kreacje warte zapamiętania w windach, a przecież przesuwające się drzwi mają duży potencjał,  żeby stworzyć reklamę, która zwali konkurencje z nóg i rozbawi potencjalnych klientów. Poniżej kilka przykładów tego typu reklam.

 

świetna reklama w windzie

źródło: https://brightside.me/creativity-design/15-creative-elevator-ads-that-can-lift-your-mood-455510/

 

agencja marketingowa z Poznania przedstawia...

 

jak wykorzystać windę do reklamy?

źródło: https://www.crookedbrains.net/2011/08/creative-use-of-stickers-in-ads.html

 

Produceni chipsów Lays zamontowali swoją instalację w kanadyjskim tunelu. Grafika przedstawia rosnące w ziemi ziemniaki z korzeniami, które przebiły się przez płytki położone na suficie. Akcja była promowana hasłem „Nasze ziemniaki rosną bliżej niż myślisz”.

 

Zoo w Kopenhadze okleiło autobus miejski w taki sposób, że pojazd każdemu rzucał się w oczy. Natomiast National Geographic użyło efektu 3D. Ludzie, którzy wchodzili na schody ruchome, mieli wrażenie, że trafiali prosto do paszczy krokodyla. Warto również zwrócić uwagę na plakat Lego. Firma, która korzysta z archetypu stwórcy (więcej o archetypach marki przeczytasz w naszym artykule), zaprojektowała serię plakatów emitującą świat zbudowany z klocków.

 

reklama chipsów Lays

źródło: https://www.adsoftheworld.com/media/outdoor/lays_potatoes_installation

 

świetna reklama zoo

źródło: https://www.adsoftheworld.com/media/ambient/copenhagen_zoo_snake_bus

 

bardzo ciekawa reklama

źródło: https://www.behance.net/gallery/11506681/Nat-Geo

 

w jaki sposób się reklamować?

źródło: https://ivanteh-runningman.blogspot.com/2012/02/creative-ad-campaign-lego-imagine.html

 

Duże wrażenie wywarła na mnie akcja reklamowa jednego z barów z Sao Paulo w Brazylii. Właściciele baru, wraz z agencją reklamową, postawili na nowatorski pomysł, żeby zwabić klientów. W pisuarze zainstalowali gitarę elektryczną ze strunami. Każdy mężczyzna oddający mocz, może skomponować swój utwór i następnie pobrać go z internetu. To strzał w dziesiątkę - bar nie może się opędzić od klientów, którzy po wypiciu kilku trunków, stoją w kolejce do toalety, aby poczuć się jak gwiazdy rocka.

 

w jaki sposób reklamować bar?

źródło: https://www.designboom.com/technology/guitar-pee-musical-urinal/

https://vimeo.com/41910679

 

Świetne reklamy tworzy amerykański kanał TNT. Z okazji wejścia na rynek belgijski, telewizja stworzyła akcję zatytułowaną „Push to add drama”. Reklama odbiła się dużym echem na świecie, o czym świadczą ogromne liczby wyświetleń w internecie. W ciągu tygodnia film zdobył 29 milionów odsłon w serwisie YouTube i ponad 250 000 polubień na Facebooku.

 


Ostatnim przykładem kreatywnej i imponującej reklamy, który opiszę, jest akcja zorganizowana na 30-te urodziny piramidy położonej na francuskim Luwrze. Artysta o pseudonimie JR zaprojektował trójwymiarową iluzję. Przedstawia ona podziemia oraz fundamenty słynnego budynku. Wraz z wolontariuszami pokrył cały dziedziniec wydrukami - każdy zwiedzający mógł zabrać kawałek instalacji na pamiątkę. Całe dzieło jest przedstawione na instagramie JR.

 

reklama piramidy?

 

reklama we Francji

źródło: https://www.instagram.com/jr/?fbclid=IwAR23biLommTqFZDMyQSnIxok-xS15bt3VI7mBCjJVgJ251yT6VXx_9tlDqw

 

Może jedna z zaprezentowanych tutaj reklam Ciebie zainspiruje i stworzysz podobną dla swojej firmy? Baw się formą, postaw na interakcję z otoczeniem, ludźmi i infrastrukturą miasta. Stwórz kreację, którą każdy zapamięta. To z pewnością przyniesie Ci wielu klientów.

Polecam także mój wcześniejszy wpis na blogu, gdzie zamieściłem przykłady kreatywnych wizytówek (Jak zrobić wizytówkę?). Najlepszym zakończeniem i podsumowaniem tego artykułu będzie cytat Mike Volpe - „Nie bój się eksperymentować i być kreatywnym w twoim marketingu.” Powodzenia!