Przejdź do treści

Jak zrobić wizytówkę?

Jak zrobić wizytówkę?

2019-04-08

Profile picture for user Marcin Wawrzyniak

Marcin Wawrzyniak

graphic designer

W dobie internetu, wielu osobom wydaje się, że wizytówki to niepotrzebny wydatek. Przedsiębiorcy kalkulują, zmniejszają budżet i rezygnują z druku. Inni właściciele firm twierdzą, że to zbędny gadżet, którego nie ma komu dawać. Przecież komunikują się przez internet, na stronie www są podane informacje kontaktowe i potencjalny klient może je z łatwością znaleźć. Niestety, to błędne założenie. Kontakt przez stronę jest tylko jednym z wielu sposobów na pozyskanie klienta.

 

Jak stworzyć wizytówkę?

 

Wizytówki przydają się między innymi na spotkaniach, konferencjach i targach. W biznesowym savoir vivre istnieje zasada - gdy dostajemy od kogoś wizytówkę, to także wręczamy mu swoją. Brak kartonika z danymi osobowymi w takiej sytuacji jest niezręczny, a podawanie swojego numeru telefonu może wyglądać naprawdę głupio.

Wizytówka ma także inną zaletę -  nie zginie nam tak łatwo, jak kolejny numer w telefonie zapisany pod nazwą “mechanik”. Spojrzenie na kartkę pozwoli nam na szybkie skojarzenie jej z sytuacją, w której ją dostaliśmy.

Niektórzy uważają wizytówki za zwykłą kartkę papieru z danymi. Inni traktują je jak symbol władzy i statusu społecznego, a ich wymianę za wyjątkową i osobistą. Warto tutaj przytoczyć scenę z filmu “American Psycho”. Główny bohater, Patrick Bateman grany przez Christiana Bale’a, wymienia się wizytówką ze swoim rywalem w potężnym biurowcu na Wall Street. Ta wymiana wizytówek przypomina poważny pojedynek na rewolwery. Zresztą zobaczcie to sami.
 

 

Historia wizytówki

Historia wizytówek rozpoczęła się w średniowiecznych Chinach. Cesarz nakazał każdemu urzędnikowi, żeby miał kartonik z imieniem, nazwiskiem oraz pełnionym stanowiskiem. Z czasem zostały one ozdobione ilustracjami zwierząt lub kwiatów. Zaczęły ich używać klasy wyższe, aby utrwalać kontakty biznesowe i towarzyskie.

Do Europy wizytówki prawdopodobnie sprowadził wenecki kupiec Marco Polo (1254–1324). Zrobiły furorę na europejskich salonach, a trzysta lat później został nimi oczarowany sam król Francji i Nawarry Ludwik XIV. W tych czasach były one zdobione rodowymi herbami właścicieli, ich posiadłością, portretem lub pejzażem regionu z którego pochodzili.

 

agencja marketingowa z Poznania o wizytówkach

źrodło: https://conveyapp.io/blog/short-history-business-cards/

 

Ozdobne kartoniki stały się niezbędne podczas odwiedzin. W każdym arystokratycznym domostwie, przy wejściu na posesję, była ustawiona specjalnie przyszykowana taca na wizytówki. Odwiedzający, gdy nie został właściciela w domu, zostawiał kartonik w celu poinformowania właściciela o przybyciu. Na kartach były dopiski, które określały cel wizyty np: kondolencyjny, gratulacyjny, w celu podziękowania itp.

Wizytówki stały się bardziej powszechne w XVIII wieku. Wtedy zaczęto ich używać do celów handlowych. Wraz z rozwojem przemysłu, ich druk rozpoczął się na terenie ówczesnych Niemiec, a projekty stały się bardziej minimalistyczne. W Londynie kartoniki pełniły funkcję map. Na domach nie było żadnych numerów i adresów. Drogę do reklamowanych zakładów poznawano dzięki wizytówkom. Były one rozdawane na targach, placach oraz na ulicy, aż zastąpiono je dobrze dziś znanymi ulotkami.
 

Co powinno znajdować się na wizytówce?

Przedsiębiorcy oraz pracownicy większych firm, które zajmują się kontaktem z klientami, najczęściej mają wizytówki. Niektóre z nich są eleganckie i schludne, a inne nieczytelne i wykonane ze słabej jakości papieru.

Najczęściej popełnianym błędem jest umieszczanie zbyt dużej liczby informacji. Wtedy wizytówka zaczyna pełnić rolę ulotki, a przecież jej przeznaczenie jest inne. Jeśli chcemy, żeby klient poznał naszą ofertę, wystarczy poinformować go o adresie naszej strony internetowej.

 

Co musi znaleźć się na wizytówce? - wskazówki od agencji reklamowej

źrodlo: http://www.adeevee.com/2011/01/coca-cola-system-visual-identity-business-card-design/

 

Dane, które powinny być zamieszczone na wizytówce:

  • imię i nazwisko (dane, które mają przyciągać uwagę klienta),

  • aktualne stanowisko (umieszczone w jednej sekcji pod imieniem i nazwiskiem, napisane mniejszym fontem, mniej rzucające się w oczy),

  • logo firmy,

  • claim lub slogan (powinniśmy go zamieścić, żeby przybliżyć klientowi branżę, w której działamy. Oczywiście jeśli nazwa firmy nam tego nie mówi),

  • numer telefonu,

  • adres e-mail,

  • strona internetowa,

  • adres biura (ulica wraz z numerem lokalu, kod pocztowy i miasto. Jeśli prowadzimy firmę przez internet, nie umieszczamy adresu, na który została zarejestrowana firma - przecież nie przyjmiemy klienta u nas w kuchni lub w salonie).

 

Czego nie powinniśmy zamieszczać na wizytówce?

  • adresu naszego fanpage’a na facebooku, instagramie itp. (wizytówka służy do celów kontaktowych i adres mailowy oraz numer telefonu stanowczo do tego celu wystarczą. Odnośniki do mediów społecznościowych możemy umieścić w stopce mailowej oraz na stronie internetowej),

  • oferty firmy (wizytówka to nie ulotka - nie umieszczajmy na niej zbędnych informacji, które są już podane na stronie internetowej),

  • numeru regon oraz NIP (nikt nie skorzysta z tych danych, w momencie oglądania wizytówki. Mamy je w stopce mailowej lub możemy przesłać je w wiadomości. Dociekliwi zawsze mogą sprawdzić dane firmowe w systemie CEIDG),

  • informacji na temat naszych różnych działalności (przedsięborcy często popełniają ten błąd, wybierając dwustronną wizytówkę i reklamując na oddzielnych stronach swoje różne działalności - to wygląda bardzo nieprofesjonalnie),

  • kalendarzyka (moda na kalendarzyk w formie wizytówki już dawno minęła. Uwierz mi, już naprawdę nikt z nich nie korzysta. Jeśli nie mamy pomysłu na drugą stronę wizytówki, umieśćmy na niej tylko logo - będzie to wyglądało schludniej i bardziej elegancko).

 

Jak zaprojektować wizytówkę?

Projektując wizytówkę, powinniśmy pamiętać o branży w której działamy. Sam projekt powinien być schludny i czytelny, bez względu na to, czy to wizytówka salonu piękności, kominiarza czy prawnika. Kolorystyka powinna być dopasowana do branży, a przede wszystkim zgodna z key visualem firmy, stroną internetową i innymi materiałami drukowanymi. Dla przykładu, wizytówka zakładu pogrzebowego powinna być w stonowanej kolorystyce, bez jaskrawych i ostrych kolorów. Natomiast kartka salonu piękności może być pokryta ostrym różem.

W niektórych przypadkach warto się wyróżnić samym wykonaniem wizytówki. Projekt graficzny to nie wszystko! Mając taki zawód jak prawnik lub bankier, warto postawić na uszlachetnienie wizytówki. To pokazuje nasz status i elegancję. Możemy na przykład pokryć wizytówkę specjalną folią - najbardziej popularne są: matowa, błyszcząca oraz soft touch (w dotyku przypomina ona zamsz). Droższe uszlachetnienia to wybiórczy lakier UV, tłoczenie czy hot stamping. Wizytówki najczęściej są wykonane z papieru - kreda mat 350g/m2, lecz wtedy niczym się one nie wyróżniają. Warto postawić na papiery ozdobne lub ostatnio modny ekologiczny papier kraft. Ciekawym pomysłem jest także papier multiloft - jest to surowiec łączony z trzech różnych warstw papieru gdzie środkowa jest zabarwiona danym kolorem. Innym rozwiązaniem jest też papier barwiony w masie. Takim rozwiązaniem na pewno wyróżnimy się wśród innych marek.

 

Jak przygotować wizytówkę? Wskazówki od agencji kreatywnej z Poznania


Jak przygotować wizytówkę do druku?

Żeby przygotować profesjonalny projekt wizytówki, który nadaje się do druku, najlepiej  skorzystać z programów przeznaczonych do tworzenia grafiki wektorowej. Takich jak Adobe Illustrator albo Corel Draw. Jeśli ktoś nie ma takich narzędzi,warto poprosić o pomoc specjalistów - grafika komputerowego lub agencję reklamową.

Przy projektowaniu wizytówki trzebą pamiętać o odpowiednim przygotowaniu projektu do druku. W Polsce najbardziej popularne są dwa formaty wizytówek: 90 x 50 mm i 85 x 55 mm.

W projekcie trzeba uwzględnić spady - dodając 2-3 mm (w zależności od drukarni) do każdej krawędzi wizytówki. Spady drukarskie to obszar, który wychodzi poza projekt, na który jest rozciągnięte tło użyte na wizytówce. Format brutto (wraz ze spadami) zostanie wydrukowany na znacznie większym niż wizytówka białym arkuszu, a następnie pocięty gilotyną na format netto. Przy cięciu arkusza na pojedyncze kartoniki w formacie docelowym istnieje możliwość, że gilotyna przesunie się o milimetr. Bez spadów zostałaby nam biała milimetrowa krawędź. Jednak dzięki powiększonemu obszarowi zadruku nie będziemy mieli żadnych nieproszonych efektów.

Kwestią czysto estetyczną, ale bardzo ważną, jest margines wewnętrzny. Powinien on wynosić 3-5 mm z każdej krawędzi od formatu netto. Inaczej mówiąc, w odległości 5 milimetrów od każdej krawędzi wizytówki, nie powinien znajdować się żaden napis, logo i inny istotny element naszego projektu.

Rozdzielczość powinna wynosić 300 DPI, a kolorystyka musi być w palecie kolorów CMYK - są to kolory, które uzyskamy w druku. Należy jednak pamiętać, że mogą one lekko odbiegać od tych widzianych na ekranie naszego komputera. Żeby zapobiec takiemu zdarzeniu, należałoby skalibrować monitor.

Do drukarni wysyłamy plik w rozszerzeniu pdf z zakrzywionymi fontami,a rewers i awers umieszczamy na osobnych stronach. Warto pamiętać, by logo umieszczone na wizytówce było w formacie wektorowym. Pliki jpg lub png po wydrukowaniu będa mniej wyraźne.

Jeśli zdecydowałeś się na użycie uszlachetnień, skontaktuj się z wybraną drukarnią. Każda z nich ma swoją specyfikację i prosi, żeby inaczej przygotować projekt.
 

Oryginalne wzory wizytówek

Oryginalne wzory to ciekawy zabieg. Na pewno każdy zapamięta Twoją firmę, jeśli zobaczy wizytówkę w formacie saszetki na nasiona lub będzie mógł złożyć z niej krzesło. Trafnym pomysłem jest również przykład wizytówki prawnika zajmującego się głównie rozwodami. Dzięki zastosowaniu perforacji, karteczkę z danymi możemy rozerwać na pół, tak jak to bywa w rozwodzie. Omówione przeze mnie przykłady możecie zobaczyć w galerii poniżej.

 

oryginalne wzory wizytówek

 

Poznaj nietypowe wizytówki

 

bardzo ciekawy wzór wizytówki

 

przykład naprawdę ciekawej wizytówki

 

słyszeliście o takich wizytówkach?


źródła: https://pl.pinterest.com/pin/264164334365698858/?lp=true

https://www.adsoftheworld.com/media/direct/mais_pilates_studio_wake_up_your_body_business_card

https://www.jobisjob.co.uk/blog/2013/10/eight-original-business-cards/

http://cardobserver.com/gallery/clever-letterpress-printed-seed-packet-business-card-concept

http://cleverbusinesscards.com/bentply-chair-business-card/
 

Podczas projektowania wizytówki, warto zwrócić uwagę na poprawność tekstu. Najlepiej dać komuś projekt do sprawdzenia przed drukiem, żeby sprawdził go pod względem poprawności i literówek. Odradzam zamawianie wizytówek na portalach aukcyjnych, gdzie wykonawcy kuszą niską ceną. W takich miejscach mamy już gotowe wzory projektów (projekt powinien być indywidualny i oryginalny), a druk i jakość papieru nie należą do najlepszych.

Jeśli nie masz doświadczenia lub dostępu do programów graficznych, zatrudnij grafika lub agencję reklamową. Warto zaufać specjalistom!