Przejdź do treści

Komunikacja NVC

Komunikacja NVC

2019-01-29

Profile picture for user Aleksandra Dąbska

Aleksandra Dąbska

project manager

Zawsze gdy nawiązujemy kontakt z drugą osobą powstaje ryzyko konfliktu. Sporów najlepiej jest unikać, jednak czasem, nawet mimo doskonałego opanowania technik komunikacyjnych, dochodzi do nieporozumień i w konsekwencji - starć.

Do takich sytuacji dochodzi wszędzie - w pracy, w domu, w sklepie... W końcu każdy z nas jest tylko człowiekiem i każdy z nas popełnia błędy. :) Jedną z prostszych technik w komunikacji, zapobiegającej narastaniu konfliktów jest model komunikacji NVC (nonviolent communication). Tłumacząc na polski - jest to model Porozumienia Bez Przemocy. Proste i szybkie narzędzie, które, jestem pewna, pomoże również Tobie zapobiegać nieporozumieniom oraz rozwiązywać konflikty. Zapraszam do lektury.

 

Co leży u podstaw konfliktów?


U podstaw konfliktu zawsze leżą niezaspokojone potrzeby - naszego rozmówcy lub nasze. Niezaspokojone potrzeby rodzą trudne emocje, takie jak złość, rozczarowanie itp. Eskalując, w obliczu niezaspokojenia, są one podstawą sporu i kłótni. Logicznym jest, że aby zapobiegać konfliktom wystarczy zaadresować i zaspokoić potrzeby. Łatwo powiedzieć, trudno wykonać? I tutaj wkracza model komunikacji Porozumienia Bez Przemocy autorstwa Marshalla Rosenberga. Umożliwia on zaspokojenie potrzeb wszystkich stron w pokojowy sposób. Jego celem jest stworzenie wysokiej jakości kontaktu nie tylko z innymi ludźmi, ale również ze sobą samym.

 

Istota Porozumienia Bez Przemocy


Istotą Porozumienia Bez Przemocy jest nastawienie na obserwację, nazywanie uczuć, uzewnętrznianie potrzeb i poszukiwanie najlepszej z możliwych strategii, która zaspokoi potrzebę – naszą lub innego człowieka.

Model opiera się na 4 krokach, w których zakładamy, że naszą intencją jest porozumienie spełniające potrzeby wszystkich stron rozmowy. Kroki rozpisane poniżej:
1. Obserwacja faktów.
2. Wyrażanie uczuć.
3. Wyrażenie potrzeb.
4. Wyrażenie jasnej, konkretnej prośby.
 

Zalety z korzystania z Porozumienia bez Przemocy


Zalety z korzystania z Porozumienia Bez Przemocy:

1. Świadomość uczuć i potrzeb.

Dzięki 4 krokom NVC masz możliwość skupić się na tym, co jest w całej sytuacji najważniejsze. To cel, a nie własne lub cudze błędy. Skupianie się na błędach jest błędem, który w naszej codziennej komunikacji występuje najczęściej. Jeśli chcemy, by nas usłyszano, warto mówić o tym czego chcemy, zamiast o tym czego nie chcemy.

2. Empatia.

Stosując Porozumienie bez Przemocy okazujemy chęć zrozumienia i ciekawość tego, co się dzieje z drugim człowiekiem. Nie próbujemy osądzać, diagnozować czy krytykować zachowań i słów naszego rozmówcy. Z psychologicznego punktu widzenia, mimo trudnej sytuacji, pomagasz wtedy drugiej stronie budować/zachować poczucie wartości w kryzysowym momencie.

3. Wzajemny szacunek i zrozumienie.

Wszyscy mamy potrzeby i wszyscy mamy uczucia. Z tego punktu widzenia NVC jest bardzo dobrym modelem komunikacji - odpowiada na uniwersalny element łączący wszystkich ludzi. Druga osoba chętniej będzie współpracować, jeśli będzie wiedzieć, że szanujesz i zauważasz jej potrzeby i uczucia.
 

4. Rozwiązywanie konfliktów.

Model umożliwia zaspokojenie potrzeb wszystkich stron. Dzięki temu mamy większą szansę na realizację potrzeb i osiągnięcie porozumienia. Co więcej, rozmowa pokazuje wiele strategii na zaspokojenie wzajemnych potrzeb, a wszyscy rozwiązują konflikt z pozycji wygrany-wygrany.
 

5. Akceptacja różnorodności.

Wszyscy jesteśmy ludźmi, ale jednak się różnimy. Mamy odmienne pochodzenie, różny poziom wykształcenia, inne poglądy. Wierzymy w co innego, mamy inne systemy wartości, zwyczaje i sytuację finansową. Łączy nas ta sama gama uczuć, jakie przeżywamy. Łączą nas te same potrzeby, do zaspokojenia których dążymy. Stosując Porozumienie bez Przemocy dajemy sobie możliwość rzeczywistego dostrzeżenia drugiego człowieka, zaakceptowania go i zaspokojenia jego i swojej potrzeby przynależności.
 

Akceptuj różnorodność

 

Jeśli spojrzeć w ten sposób na model Rosenberga, to okazuje się, że Porozumienie bez Przemocy jest nie tylko metodą komunikacji. Jest czymś głębszym - filozofią życia i spojrzeniem na świat, w którym każdy z nas ma szansę być szanowanym, akceptowanym i zrozumianym.

 

Jak unikać konfliktów?


Przykłady:

(1) Kiedy widzę cały zlew niepozmywanych naczyń, (2) to jest mi przykro, (3) bo potrzebuję pomocy/współpracy w pracach domowych. (4) Czy mógłbyś pozmywać naczynia zanim pójdziesz spać?

Denerwuję się (2), kiedy nie wywiązujesz się ze swojego zadania na czas i mówisz mi o tym na ostatnią chwilę (1), ponieważ wtedy w projekcie są przestoje, a to oznacza straty finansowe(3). Czy mógłbyś proszę informować mnie z wyprzedzeniem, od razu jak zauważysz zagrożenie niedotrzymanie terminu?


Martwię się (2) kiedy wsadzasz mi palce do kawy i w kanapki (1), ponieważ boję się zarazków które mogłeś tam wprowadzić (3). Czy mógłbyś proszę zabiegać o moją uwagę w inny sposób, np mówiąc “Zenek, mam ochotę pożartować, zróbmy razem coś zabawnego”? (4) lub też “Czy mógłbyś mówić mi, kiedy masz ochotę spróbować mojej potrawy? Wtedy będę mógł tobie odkroić/ odlać porcję, abyś mógł spróbować” (4).

A co Tobie ostatnio się nie spodobało? Jak zastosowałbyś NVC w swoim konflikcie? Podziel się z nami w komentarzu swoimi kryzysowymi sytuacjami i przykładowymi komunikatami wg Porozumienia bez Przemocy. :)