Przejdź do treści

Konkursy na Facebooku

Konkursy na Facebooku

2019-07-11

Profile picture for user Jakub Sommerfeld

Jakub Sommerfeld

social media manager

Zastanawiasz się nad tym, z jakich narzędzi marketingowych skorzystać, żeby wypromować swoją markę? Konkurs na Facebooku może być świetnym pomysłem, jednak trzeba go poprowadzić w odpowiedni sposób. 

Zanim rozpoczniesz zabawę, załóż sobie konkretne cele. Przeprowadzenie konkursu może pozwolić ci na zdobycie wiedzy na temat swej grupy odbiorców, podkręcić sprzedaż, zdobyć nowych klientów, wzmocnić zaangażowanie obecnych lub sprawić, że poczują się oni docenieni.  Zainteresowanie osób, których interesuje jedynie branie udziału w rywalizacji, nic nam nie da. 

 

Promowanie firmy na Facebooku przez konkursy

 

Jak regulamin Facebooka ma się do konkursów? 

O wyniku twojego konkursu nie może decydować losowanie. Loterie podlegają ustawie o grach hazardowych. Każda tego typu akcja promocyjna jest regulowana tą ustawą. Potrzebny jest szereg formalności, takich jak m.in. złożenie wniosku o zgodę na przeprowadzenie loterii do Izby Celnej. Organizacja gry hazardowej bez zezwolenia jest przestępstwem skarbowym. Warto pamiętać o tym, że kary pieniężne grożą zarówno organizatorom, jak i uczestnikom loterii promocyjnej. Dlatego niech zwycięzców wybierają jurorzy a nie przypadek.  Samo polubienie lub udostępnienie posta nie może być podstawą do tego, żeby wygrać w konkursie. Możemy za to poprosić ludzi biorących udział w zabawie, żeby udostępnili post na swojej tablicy, żeby jak najwięcej osób dowiedziało się o rywalizacji.

W przypadku wygranej o wartości większej niż 760 złotych, należy zapłacić 10% podatku od nagrody, chyba że tematyka konkursu jest naukowa, kulturalna, sportowa, artystyczna lub dziennikarska. Co bardzo istotne, każdy konkurs na Facebooku musi mieć regulamin. 

 

Regulamin Facebooka a konkursy

 

Niemal codziennie na Facebooku wyświetla mi się jakiś nielegalny konkurs. Ich organizatorzy najpewniej nie znają przepisów, nie ryzykują świadomie. Jednak musimy pamiętać o tym, że nieznajomość prawa nie jest dla nas usprawiedliwieniem. Organizując loterię, naprawdę sporo ryzykujemy. Co grozi za nielegalny konkurs ze strony Facebooka? Usunięcie konkursu, obcięcie zasięgów profilu a nawet jego blokada. Każdy użytkownik internetu może zgłosić nielegalnego posta w kilkanaście sekund. Może to być zwykły troll lub hater, ale również konkurencja lub poirytowany znajomy człowieka, który wziął udział w konkursie. Dlatego mając duży zasięg, ryzykujemy naprawdę sporo. Jak zorganizować dobry konkurs na Facebooku? Przede wszystkim legalnie. 

 

Jak zorganizować konkurs na Facebooku? 

Są różne formaty konkursów, z których można swobodnie korzystać - krótkie pytania, quizy, konkursy na zdjęcia/filmy lub tekstowe. Zwycięzców powinno się nagradzać za najlepsze działania. Dobrym pomysłem są konkursy na kreatywność. Najczęściej to akcje, które są proste do przygotowania i które cieszą się dużym zainteresowaniem.

 

agencja marketingowa z Poznania o konkursach na Facebooku

 

Musimy pamiętać o tym, że zadanie konkursowe nie może być za trudne i że musi być adekwatne do nagrody, o jaką walczą ludzie. Nikt nie będzie pisał rozprawki, żeby wygrać śniadaniówkę. W ogóle im więcej będziemy wymagali, tym mniej będzie chętnych do gry. Chyba, że nagroda będzie naprawdę atrakcyjna - wtedy zainteresowani z pewnością się znajdą. Rywalizacja powinna zmuszać konkursowiczów do bycia kreatywnym. Popularne są takie zadania jak np. napisanie komentarza na temat danego produktu lub zrobienie zdjęcia.

Warto wybrać nagrodę związana z naszą firmą. Namawiamy wtedy do udziału w zabawie ludzi, którzy są naprawdę zainteresowani ofertą. Przecież konkurs ma być promocją naszej marki. Gratisy i rabaty z pewnością ucieszą wszystkich naszych fanów. Pamiętajmy o grupie docelowej, do której kierujemy nasze zadanie. 

 

Zobaczcie, jak robili to inni. 

Marka DecoMorreno wykorzystała olbrzymie zainteresowanie ich produktem po słynnym żarcie, który stał się viralem. Zadaniem konkursowym było wymyślenie treści książki “Najwyższa jakość”. To doskonały przykład udanego Real Time Marketingu. 

 

real time marketing a konkursy na facebooku

 

Świetnie Real Time Marketing wykorzystał również Heinz. Konkurs był wyśmianiem własnej wizerunkowej wpadki - słynnej grafiki z ketchupem i słoniem. W ten sposób firma pokazała olbrzymi dystans do siebie. 

 

agencja kreatywna z Poznania o konkursach na Facebooku

 

Zabawę można dodatkowo wypromować poprzez inne kanały: grupy na Facebooku, Instagram, stronę internetową, specjalnie stworzony landing page lub plakat wiszący w firmie. Wszystko zależy od tego, co chcemy osiągnąć i jak wielki jest nasz konkurs. Niech ta rywalizacja stanowi jeden z elementów w twojej strategii marketingowej, a nie będzie jedynie niepasowanym dodatkiem. 

 

Popularne i sprawdzone pomysły na konkursy to:

- wymyślanie podpisów do obrazków 

 

facebookowy konkurs obrazkowy

 

- konkursy fotograficzne 

 

konkurs fotograficzny na Facebooku

 

- "napisz kilka zdań i uzasadnij" 

 

agencja reklamowa z Poznania o konkursach na FB

 

Czy warto postawić na promowanie firmy na Facebooku przez konkurs? 

Zysk z dobrze przeprowadzonego konkursu może być spory. To  jeden z najbardziej angażujących formatów. Dzięki niemu zyskujemy cenne informacje na temat naszych odbiorców i w łatwy sposób możemy znaleźć nowych fanów. Możliwość zdobycia listy messengerowej to kolejna wielka zaleta. 

 

Z drugiej strony należy się zastanowić, czy konkurs w naszej branży to odpowiednie narzędzie marketingowe i czy dzięki niemu uzyskamy cele, na jakich nam zależy. Pamiętajmy o tym, żeby przestrzegać prawa - złamanie regulaminu może się okazać naprawdę kosztowne. Warto sięgać po sprawdzone metody. Robić legalne, proste i zrozumiałe dla społeczności Facebooka konkursy. A potem mierzyć ich efekty i wyciągać wnioski. Powodzenia!