Przejdź do treści

Marketing w futbolu

Marketing w futbolu

2019-03-04

Profile picture for user Marcin Wawrzyniak

Marcin Wawrzyniak

graphic designer

Światowy rynek piłkarski jest bardzo rozwinięty, a pieniądze którymi obracają największe drużyny, są gigantyczne. Co okienko transferowe ceny piłkarzy wzrastają. Żyjemy w takich czasach, gdzie za najlepszych zawodników kluby muszą wyłożyć kilkaset milionów euro. Nie od dziś wiadomo, że bez wzmocnień zespół nie ma szans na zwycięstwo w krajowych pucharach, a tym bardziej w rozgrywkach międzynarodowych. Każdego z nas nurtuje pytanie: jak kluby zarabiają? Skąd biorą pieniądze na transfery? Co robią, by zyskać nowych kibiców? W tym artykule przedstawię akcje marketingowe niektórych klubów z Europy - kontynentu, gdzie narodził się futbol.
 

Agencja marketingowa z Poznania o marketingu w futbolu

 

Każdy fan swojej drużyny czuje obowiązek posiadania gadżetu z herbem swojego zespołu. Kibice najczęściej sięgają po szaliki lub koszulki piłkarskie. Właśnie dlatego kluby co roku, przed rozpoczęciem nowego sezonu, wypuszczają nowe trykoty, które różnią się wzorem i krojem od poprzednich. Nie każdego kibica stać na coroczny zakup nowego stroju swojej ukochanej drużyny, ale większość najbardziej zagorzałych kibiców dokonuje zakupu. Z tego tytułu na konto klubów wpływają miliony. Drużyny piłkarskie także podpisują umowy sponsorskie z firmami, których logo jest na koszulce. Gigantami na rynku piłkarskim są takie firmy jak Nike i Adidas. Zarabiają one najwięcej, ale ich t-shirty są zaprojektowane w sposób klasyczny. Wyróżniają się jedynie znanym znakiem marki odzieżowej. Kiedy już wymyślą jakiś bardziej oryginalny motyw, przekazują go różnym drużynom. Dobrze pokazuje to poniższe zdjęcie.

 

Jak wyglądają koszulki klubów piłkarskich?

 

Mniejsze firmy próbują dorównać gigantom w kwestii marketingowej. Żeby pozyskać klientów, projektują one trykoty w oryginalny sposób. Jedną z takich firm jest New Balance z Ameryki. Ich nieszablonowe podejście do tematu widać na przykładzie koszulek dla klubu z Anglii - Liverpool FC i dla FC Porto z ligi portugalskiej. Te trykoty charakteryzują się ciekawymi wzorami i odważnym połączeniem kolorów.

 

Oryginalne koszulki Liverpoolu

 

Ciekawe koszulki FC Porto


Macron, sponsor włoskiego SSC Napoli, także zaprojektował oryginalne stroje sportowe. Mają one wzór wojskowego kamuflażu, który przeplata się z charakterystycznym dla tej drużyny błękitem. W połączeniu z zielonymi spodenkami, wyglądają naprawdę imponująco.
 

Jak wyglądają koszulki Napoli?


Inny klub, który również postawił na moro to Millwall. Drużyna z Anglii wzięła udział nie tylko w akcji stricte marketingowej, ale i w charytatywnej. Upamiętniając Dzień Pamięci (święto obchodzone w krajach Wspólnoty Narodów na cześć poległych żołnierzy w wojnach), piłkarze wyszli na murawę w specjalnych strojach zaprojektowanych na tę okazję. Przy tym wsparli centrum rehabilitacyjne dla weteranów Headley Court. Limitowane koszulki piłkarskie były również w sprzedaży za 50 funtów - 10 z nich trafiało prosto do ośrodka. Przez tę akcję The Lions na pewno zdobyli nowych fanów i umocnili swoją pozycję we wspólnocie mieszkańców Anglii, których rodziny dotknęła wojna.
 

 

agencja reklamowa z Poznania przedstawia koszulki piłkarskie


W innej akcji charytatywnej wziął udział jeden z najbardziej rozpoznawalnych i charyzmatycznych piłkarzy na świecie - Zlatan Ibrahimovic. 805 Million Names to kampania zorganizowana przez World Food Programme. Została ona stworzona w celu nagłośnienia problemu niedożywionych ludzi na świecie. Piłkarz PSG wytatuował na swoim ciele 50 imion. Jak tłumaczy w filmie: „Są imiona, których nikt nie dopinguje...Gdybym mógł, to  wszystkie zapisałbym na swoim ciele. Ale dziś na świecie 805 milionów ludzi cierpi z powodu głodu.” Szwed pierwszy raz tatuaże pokazał światu po strzelonej bramce w meczu z Caen, gdy zdjął koszulkę w trakcie “cieszynki”. Cała akcja przyniosła zawodnikowi i francuskiemu klubowi wiele dobrego. Moim zdaniem, akcje z elementem charytatywnym, są zawsze opłacalne. Ludzie lubią pomagać. Mimo że Ibra i zarząd PSG są bardzo bogaci, to nagłośnili problem biedy i głodu, a kibice to docenili. Warto obejrzeć film, który reklamuje całą akcję. Jest on bardzo dobrze wykonany. Jeśli interesują Was inne reklamy z futbolem w tle to odsyłam do naszego wcześniejszego artykułu - Piłka nożna w reklamach.
 

 

W polskiej piłce także mamy udane akcje marketingowe. Jedną z nich jest kampania 7-krotnego mistrza Polski Lecha Poznań. Gdy na stanowisku trenera został zatrudniony znany z osiągnięć z reprezentacją Polski Adam Nawałka, każdy właściciel karnetu drużyny grającej przy ulicy Bułgarskiej, otrzymał telefon z nagraniem. Nowy menedżer zapraszał na najbliższy mecz tymi słowami: „Witaj tu Adam Nawałka, właśnie podpisałem kontrakt z Lechem. Razem twórzmy historię, bądźmy mocni razem, do zobaczenia na Bułgarskiej". Sama akcja odbiła się dużym echem w środowisku piłkarskim. To przykład dbania o stałego klienta - z pewnością poczuł się doceniony i zaskoczony, kiedy odebrał telefon.
 

Agencja kreatywna z Poznania o piłkarskim marketingu

 

Innym przykładem z polskiego podwórka jest akcja ratowania Wisły Kraków. Wszyscy fani piłki nożnej słyszeli o jej problemach, kiedy była blisko bankructwa. Dzięki pomocy Jakuba Błaszczykowskiego, Jarosława Królewskiego i Tomasza Jażdżyńskiego klub utrzymał się w lidze i powstał po upadku. Wyżej wymienieni inwestorzy, wraz z nowym zarządem Białej Gwiazdy, poprosili kibiców o pomoc w zebraniu pieniędzy, by spłacić długi. Zbiórka miała trwać kilka tygodni, lecz fani przeszli samych siebie i Wisła zebrała rekordową jak na polski crowdfunding kwotę 4 milionów złotych w 24 godziny. Klub, w podziękowaniu, podarował każdemu wpłacającemu gadżety klubowe i bilety na mecze. Podczas ratowania klubu z Krakowa miała miejsce między innymi sprzedaż limitowanych koszulek - Linia Życia. Tomasz Lebkuchen zaprojektował koszulkę, którą widać na zdjęciu poniżej. Sprzedaż koszulek także zaskoczyła wszystkich, ponieważ 1906 trykotów rozeszło się w półtorej godziny. Akcje marketingowe stosowane przez klub były udane. Właśnie dlatego warto dbać o kibiców i liczyć się z ich zdaniem. Odsyłam do mojego poprzedniego artykułu - Piłkarski rebranding. Opisałem tam, jak kluby zmieniają herby na nowe i nie zawsze liczą się ze zdaniem fanów - swoich największych klientów.

 

Marketing w Wiśle Kraków


Wracając do Ligi angielskiej - Sunderland sięgnął po jeszcze inną formę zarobku. Wraz z amerykańską platformą do oglądania filmów online - Netflix, wyprodukował dokument „Sunderland aż po grób”, mówiący o trudnej rzeczywistości po spadku z Premier League (najwyższej klasy rozgrywkowej w Anglii). Film jest naprawdę dobrze wykonany i z pewnością mogę go polecić. Amerykańska platforma zrobiła porządny dokument, który przyciągnął do klubu nowych kibiców, a w mediach społecznościowych klub uzyskał duży przyrost ludzi mieszkających w Stanach Zjednoczonych. Jak już mówimy o Ameryce, w której „soccer” jest coraz bardziej popularny, to mówimy też o dużej ilości pieniędzy dla klubu i o nowych możliwościach zarobku.
 

Ciekawy film o klubie piłkarskim


Opisane przeze mnie akcje marketingowe to tylko mała część działań zarobkowych wielkich drużyn piłkarskich. Kluby zarabiają również sprzedając swoich zawodników, bilety na mecze, karnety oraz prawa telewizyjne, a także podpisując umowy ze sponsorami. Pamiętajmy, że nad ich zarobkami stoją wielkie zespoły lub agencje kreatywne. W piłce cel marketingowy jest jeden - zyskać kibiców i wyciągnąć od nich jak najwięcej pieniędzy. Dlatego każda z opisywanych kampanii była przemyślana od początku do końca i przyniosła spory zysk dla klubu.


źródła zdjęć:
https://www.footyheadlines.com/2019/01/adidas-to-use-same-kit-design-for-dozens-teams-again.html
https://mojdres.sk/produkt/futbalovy-dres-fc-porto-treti-2018-19/
http://nb.soccer/new-balance-reveals-liverpool-fc-2018-2019-away-kit/
https://pl.pinterest.com/pin/146718900334231873/?autologin=true
http://www.footballshirtculture.com/14/15-Kits/millwall-2014-macron-commemorative-camouflage-kit.html
https://eurosport.tvn24.pl/pilka-nozna,105/lech-poznan-slask-wroclaw-2-0-pierwsze-zwyciestwo-nawalki,890507.html
https://twitter.com/reymontta22/status/1093945409393836032
https://www.a-love-supreme.com/single-post/2018/12/17/Netflix-Distilled