Przejdź do treści

Nietypowe znaki towarowe

Nietypowe znaki towarowe

2019-02-06

Profile picture for user Jakub Sommerfeld

Jakub Sommerfeld

social media manager

Dzięki znakom towarowym w widoczny sposób możemy odróżnić produkty różnych firm. Towarzyszą nam one od starożytności. Archeolodzy odkryli między innymi dzban z namalowaną ośmiornicą, który pochodził z XII w. p.n.e. W średniowieczu udzielano konkretnym osobom tzw. przywilejów patentowych. Nie było to jednak popularne zjawisko. Przełomowy dla ochrony własności intelektualnej był XIX wiek. Rozwój handlu spowodował powstanie wielu nowych firm. Konkurencja i globalny przemysł wymusiły stworzenie systemu ochrony znaków towarowych. Pierwsze zarejstrowane znaki towarowe pochodzą z USA, Anglii, Niemiec, Hiszpanii i Szwecji. W Polsce jako pierwszą zarejestrowano etykietę z wizerunkiem leżącego lwa i dwugłowego orła.  

 

Agencja reklamowa o znakach towarowych

źródło: znakitowarowe-blog.pl

 

Znak towarowy najczęściej kojarzy nam się z konkretnym logo lub napisem o określonym kroju czcionki. Myślimy o znakach graficznych, o charakterystycznym napisie Coca-Cola lub literze “M” od Mc Donalda. Może mieć on jednak zupełnie inną postać - kształtu, koloru, smaku lub zapachu. 

 

CZERWONA PODESZWA BUTÓW

Dla fanek mody w butach Louboutin’a najbardziej wartościowa jest czerwona podeszwa. Jest ona wyznacznikiem luksusu, stylu i szyku. W 2007 została zastrzeżonym znakiem towarowym firmy. Produkowanie takich butów przez inne marki jest naruszeniem praw projektanta. Przekonał się o tym dom mody Yves Saint Laurent, który w 2012 roku przegrał spór z Louboutin’em. Sąd orzekł, że inne firmy nie mogą produkować butów z czerwonymi podeszwami, jeśli w całości nie są czerwone. 

 

Czerwona podeszwa butów jako znak towarowy

źródło: brandchannel.com

 

 

 

ZAPACH 

Zarejestrowano już tak nietypowe znaki towarowe jak na przykład zapach truskawek. Na terenie Europy głośno było o rejestracji zapachu świeżo ściętej trawy do oznaczania piłek tenisowych. 

 

KSZTAŁT

Przykładami zarejestrowanych kształtów są między innymi butelka Coca-Coli, klocek Lego lub batonik Kit Kat. 

Jako znak towarowy zarejestrowane są między innymi wygląd sklepu Apple (salony tej firmy mają zawsze ujednolicony wygląd) oraz kompozycja stacji benzynowych BP i Orlen. 

 

Kształt może być znakiem towarowym

źródło: wgospodarce.pl

SLOGANY

Kilka zarejestrowanych sloganów ma na swoim koncie Radio Zet. Są to na przykład: “Śniadanie do łóżka”, “Taki był dzień”, “Zawsze wielkie przeboje”, “Żądza pieniądza w Radiu Zet”. 

Nie można zarejestrować sloganu, który komunikuje wyłącznie informacje o cechach towaru. Musi on mieć znamiona, które go wyróżniają wśród innych, podobnych towarów. 

 

KOLOR 

Wydaje się, że kolory nie mają zdolności odróżniającej, jeśli nie towarzyszy im żadna grafika. Jednak w pewnych sytuacjach kolor może zdobyć taką zdolność. Odcień różowego jest zarezerwowany dla T-Mobile, pomarańczowego dla Orange, brązowego dla UPS, fioletowego dla Play. Szanse na rejestrację takiego znaku towarowego mają jedynie firmy, które zyskały już dużą popularność i kojarzą się konsumentom z określoną barwą. 

 

Kolor znakiem towarowym?

 

Warto postawić na znaki towarowe różnego rodzaju. Z pewnością pomagają one w budowaniu oryginalnego wizerunku marki i pozwalają wyróżnić się na rynku.