Przejdź do treści

Piłkarski rebranding

Piłkarski rebranding

2019-02-25

Profile picture for user Marcin Wawrzyniak

Marcin Wawrzyniak

graphic designer

„Ze wszystkich rzeczy nieważnych piłka nożna jest najważniejsza” - tak mawiał św. Jan Paweł II i prawdą jest, że dla kibiców futbol jest całym życiem, a nawet religią. Niestety wielkie drużyny piłkarskie podchodzą do tych słów mniej dosłownie. Właściciele chcąc wyciągnąć jak najwięcej pieniędzy z drużyny zmieniają kluby piłkarskie w tak zwaną markę piłkarską. Inwestują duże pieniądze w reklamę, social media i gadżety, by stać się bardziej zauważalne na rynku nie tylko wśród kibiców, ale i w gronie osób niezwiązanych z futbolem.

Europejska czołówka piłki nożnej jest nastawiona na zysk i musi poddać się niektórym prawom rynku. Właściciele decydując się na rebranding, zapisują się w historii klubu i notują duży zysk z nowo wypuszczonych na sprzedaż gadżetów piłkarskich i koszulek z nowym herbem.
 

Rebranding piłkarskich herbów

 

Powodów rebrandingu jest wiele. Jednym z nich może być to, że stary herb posiada dużo elementów i stwarza problemy z ujednoliceniem kolorów. W takiej sytuacji warto odświeżyć herb i nadać mu trochę nowoczesności. Takiemu zabiegowi poddały się między innymi klub z ligi hiszpańskiej - Atletico Madryt oraz Manchester City z angielskiej Premier League.
 

Atletico Madryt

 

Atletico odświeżyło swój herb


Klub z Madrytu w 2016 roku przeprowadzając się na nowy stadion, postanowił odświeżyć swój herb. Znacznie uprościł swój znak, zaokrąglając tarczę i ujednolicając barwy. Projektant unowocześnił symbol miasta - niedźwiedzia wspinającego się na drzewo truskawkowe, który nie wyróżnia się kolorystycznie na tarczy, tylko wtapia się w nią. Jedyny element do którego można się przyczepić to znacznie wyróżniający się ostry dolny kąt tarczy, przy wszystkich innych zaokrąglonych.
 

Czy zmiana herbu Atletico wyszła klubowi na dobre?


Moim zdaniem zmiana herbu dla klubu z Hiszpanii wyszła na dobre. Nowy symbol jest nowoczesny, a jego barwy stonowane. Wyróżniają się także czerwono białe pasy, które są symbolem Atletico. Większość kibiców niestety nie przyjęło tej zmiany na plus. Fani uznali, że nowy herb jest zbyt amerykański - przypomina herby drużyn z NBA i NHL oraz za bardzo odbiega od piłkarskich realiów.



Manchester City

 

Manchester City poddał się rebrandingowi w 2016 roku

 


Manchester City poddał się rebrandingowi w 2016 roku. Dokonując zmiany herbu, odświeżył on stary i już nieaktualny symbol drużyny z 1972 roku. Unowocześniony został statek - symbol miasta i kwiat czerwonego maku. Człowiek odpowiedzialny za nowy projekt dodał także datę powstania klubu na okrągłą tarczę, w której osadzony jest cały herb. Według mnie nowy projekt jest bardzo udany. Jedyny minus to zbyt szczegółowy statek i zawarte w nim światłocienie. Przy małych formatach te szczegóły są kompletnie niewidoczne. Fani z Manchesteru przyjęli pozytywnie zmianę symbolu swojej drużyny, a klub z Etihad wyciągnął do nich rękę. Zobowiązał się opłacić laserowe usunięcie starego herbu u wszystkich fanów, którzy go sobie wytatuowali.
 

Real Madryt


 

Kibice negatywnie przyjęli informację o nowym herbie Realu

 

Innym powodem rebrandingu są elementy społeczne, polityczne lub religijne. Real Madryt, jeden z największych klubów na świecie, po podpisaniu umowy z nowym sponsorem - National Bank of Abu Dhabi postanowił ze względów religijnych usunąć krzyż - symbol chrześcijaństwa ze swojego herbu (korona zwieńczona krzyżem w herbie Realu jest od 1920 roku jako dar od króla Alfonso VIII). Zrobiono tak jednak tylko przy produktach reklamowanych nazwą nowego sponsora, aby nie drażnić jego klientów, którzy w większości są muzułmanami.

Kibice negatywnie przyjęli tą informację, wnioskując, że właściciele są więksi niż klub. Stwierdzili, że sprzedali oni jego historię i tradycję za miliony od Szejków ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

 

Juventus Turyn

 

Juventus zmienił całkowicie wizerunek


 

Juventus Turyn postanowił poddać się całkowitej zmiany wizerunku klubu, co odbiło się negatywnie w środowisku kibicowskim. Najbardziej utytułowany klub z Włoch zmienił klub piłkarski w markę. Właścicielami i zarządem zawładnęły pieniądze i postawili jasno na cele marketingowe.

Herb został zmieniony w logo, projektant uprościł go maksymalnie, zachowując tylko kształt tarczy i czarno białe pasy które charakteryzują Juve. Nowy symbol futbolowej drużyny niczym nie przypomina piłkarskiego herbu, a także innych herbów klubu, w których piłkarze starej damy wychodzili w przeszłości na murawę. Moim zdaniem nowy znak towarowy drużyny z Turynu jest dobrze zaprojektowany, ale czy tak powinien wyglądać herb piłkarski? To oceńcie już sami.
 

Nowe logo ma trafiać do ludzi niezwiązanych z futbolem


Nowe logo Juve ma trafiać nie tylko do kibiców, ale głównie do ludzi niezwiązanych z futbolem. Prezentacja nowego herbu Starej Damy jest mocno nastawiona na sprzedaż i marketing. Bardziej odnosi się do trendów narzucanych przez rynek niż do piłki nożnej. Możecie się o tym przekonać, oglądając poniższy film i zdjęcia.

 

 
 
 
Nowy herb Juventusu

 

Gadżety Juventusu

 

Juventus po rebrandingu

 

Juventus stawia na marketing

 

Moim zdaniem piłkarski rebranding jest dobrym posunięciem. Większość herbów jest już wiekowa i sporo odbiega od nowoczesnych norm projektowych. Mają one wiele elementów, a nowe trendy w projektowaniu mówią o prostocie i przejrzystości. Jednak gdy kluby decydują się na zmianę, powinny pamiętać o swojej tradycji i historii, żeby nie urazić kibiców. W końcu to głównie oni dostarczają pieniędzy, a w marketingu chodzi właśnie o to, żeby zarabiać. :)

 

źródła zdjęć:
http://www.brandemia.org/12-razones-para-entender-y-aceptar-el-nuevo-logo-del-atletico-de-madrid

http://www.brandemia.org/la-juventus-lo-ha-clavado-con-su-nuevo-logo-y-estas-son-las-razones

https://www.underconsideration.com/brandnew/archives/new_logo_and_identity_for_juventus_by_interbrand.php#.WI9TQ_nhCHt

http://www.sport.pl/pilka/1,65082,17035059,Real_Madryt_z_herbem_bez_krzyza__Dla_arabskiego_sponsora.html

https://brandingmonitor.pl/manchester-city-zaprezentowal-swoj-odswiezony-herb-klubowy/

https://www.underconsideration.com/brandnew/archives/new_logo_for_atletico_madrid_by_vasava.php