Przejdź do treści

Reklama w aplikacji TikTok - jak trafić ze swoją reklamą do nastolatków?

Reklama w aplikacji TikTok - jak trafić ze swoją reklamą do nastolatków?

2019-05-21

Profile picture for user Jakub Sommerfeld

Jakub Sommerfeld

social media manager

Firmy, które chcą trafić do nastolatków, coraz częściej interesują się aplikacją TikTok. Zapraszamy do przeczytania artykułu, w którym przybliżymy Wam tę platformę.

 

Użytkownicy aplikacji TikTok

 

Czym jest aplikacja TikTok?

TikTok pozwala na tworzenie krótkich filmów do wybranej muzyki. Wybieramy wśród setek tysięcy znanych utworów - zarówno aktualnych hitów, jak i klasyków z lat 80. lub 90. Fan niemal każdego gatunku muzycznego może znaleźć tutaj coś dla siebie. Serwis pozwala na lip-syncing, czyli dopasowanie ruchu ust i mimiki do ścieżki dźwiękowej. Oprócz klipów muzycznych, mierzymy się z dialogami z filmów i seriali lub skeczami. Nagrania możemy przycinać, okraszać nakładkami i filtrami, przyśpieszać, dublować oraz spowalniać. Kolejną opcją jest tworzenie transmisji live.

TikTok to dawne musical.ly, jedna z największych platform zrzeszających nastolatków. Liczy ponad 600 milionów użytkowników z całego świata. Aplikacja powstała w 2014 roku w Chinach. Na jej pomysł wpadli Alexa Zhu i Luyu Yang. Przyjaciele chcieli stworzyć platformę edukacyjną. W nauce miały pomagać krótkie materiały video. Inicjatywa nie wzbudziła entuzjazmu. Dlatego, kilka miesięcy później, twórcy zmodyfikowali swoje założenia i stwierdzili, że będą dostarczać rozrywki. Wystarczył zaledwie rok - w lipcu 2015 program był najczęściej pobierany w sklepie IOS App Store. W 2016 pobrano go ponad 100 milionów razy. W listopadzie 2017 roku aplikację wykupił chiński gigant Bytedance. To on połączył ją z programem TikTok. Po połączeniu dwóch aplikacji w jedną, platforma nie przeszła olbrzymich zmian. Interface stał się mniej kolorowy, bardziej czytelny. Dzięki opcji "duety" można dzisiaj nagrać swoją reakcję na content innych albo parodię materiałów, które już istnieją.

 

Dlaczego TikTok odniósł taki sukces?

TikTok idealnie dopasował się do wymagań pokolenia, które nie zna czasów bez Internetu. Najliczniejszą grupę w Polsce (ponad 23%) stanowią osoby urodzone po 1995 roku - to platforma dla nich. Osoby, które urodziły się po 2000 cenią krótkie komunikaty. Ich uwaga utrzymuje się na wybranych elementach feedu przez około 8 sekund. Kiedy content jest przyjemny dla oka, ten czas może wzrosnąć do 15 sekund. Właśnie tyle wynosi przeciętny czas trwania jednego filmu w aplikacji.

TikTokerzy w Polsce to w 41% ludzie z małych miast i wsi. Większy odsetek użytkowników stanowią dziewczyny, które uwielbiają makijaż, modę, taniec i radiowe hity. Teraz mogą się poczuć jak reżyserki własnych klipów. Plusem jest również to, że program pozwala na interakcje z ludźmi z całego świata - niezależnie od języka. Dobry zasięg gwarantują hasztagi - świeżo stworzone wideo może pojawić się na głównym feedzie. Hasze nie tracą mocy tak szybko jak na Instagramie, tutaj łatwiej być dostrzeżonym.

Żeby korzystać z tej platformy, nie trzeba być częścią żadnej społeczności, nie musimy robić pięknych zdjęć lub tworzyć ciekawych treści tekstowych. To sposób na łatwą rozrywkę i dowartościowanie. Z platformy korzystają również gwiazdy, takie jak Justin Bieber lub Ariana Grande.

 

Agencja kreatywna z Poznania o tym, jak zaistnieć na TikToku


W jaki sposób firma może zaistnieć na TikToku?

Tradycyjne metody reklamowe są zbyt bezpośrednie dla Generacji Z. Najłatwiejszym wariantem reklamy jest współpraca z influencerami. Czołowi twórcy z Polski mają miliony obserwujących. Ze swoimi fanami nawiązują oni naturalne i spontaniczne relacje - w końcu to ich rówieśnicy. 

Można również samemu spróbować swoich sił przed kamerą. TikTokerzy, którzy osiągają sukces, zwracają uwagę na szczegóły - dbają o odpowiednie światło, nie nagrywają filmów do piosenek, których nie znają. Warto mieć pomysł na własny format i wybrać odpowiednią kategorię filmu (np. taniec, comedy, vlog i DIY). Widzowie doceniają również oryginalność. Świetnym sposobem na kampanię jest wymyślanie wyzwań dla użytkowników z oryginalnymi hasztagami. Ciekawy challenge nakręca użytkowników, przez co reklama może stać się viralem. Plusem prowadzenia kampanii przez tę platformę może być także możliwość dotarcia na rynek azjatycki - wśród użytkowników jest mnóstwo chińskich nastolatków. 

Marki, które nawiązują współpracę z aplikacją, mogą liczyć na ekspozycję treści na głównym feedzie. Content musi jednak pasować do samego TikToka. Co jest wadą kampanii na TikToku? Z pewnością brak statystyk i jakiejkolwiek analityki. Pozostaje nam obserwacja współpracujących z nami influencerów oraz popularnych hasztagów.

 

Agencja reklamowa z Poznania o aplikacji TikTok

 

Przykładowe kampanie na TikToku.

Jedną z pierwszych firm, która prowadziła kampanię z influencerami na musical.ly była Coca-Cola z #ShareaCoke. W akcję zaangażowała się influencerka Baby Ariel. Użytkownicy aplikacji mogli wygrać spotkanie z Jasonem Derulo i razem z nim nagrać wideo. W pierwszym tygodniu kampanii powstało ponad 800 tysięcy filmów z konkretnym hasztagiem. Sukcesy na tej platformie odniosły Disney, KitKat oraz niemiecka marka kosmetyków Beiersdorf. W działania marketingowe za granicą angażowały się również Marvel i UEFA.

Kilka z polskich firm przeprowadziło udane kampanie na TikToku. RTV Euro AGD stworzyło challenge z hasztagiem #spodziewanki. Do akcji firma zaprosiła między innymi polską rekordzistkę wśród influencerek - Kingę Sawczuk Kompleksiaraxx ma 4,3 miliona fanów z całego świata.

 

 

Coca-Cola zorganizowała kampanię opartą na prezentowaniu niezwykłych chwil z życia TikTokerów. Lokowali oni w swoich filmach popularny napój, a nagrania oznaczali hasztagiem “WOWmoment”. Co więcej, zorganizowano konkurs dla widzów. Mieli oni dzielić się swoimi “WOWmomentami”. Działanie miało charakter viralowy - użytkownicy aplikacji bardzo chętnie dołączali się do akcji.

Inną marką próbującą swoich sił na polskim TikToku został Garnier. Głównym założeniem marki było promowanie higieny skóry twarzy. Firma zaprosiła do współpracy dziewięciu twórców, którzy wspólnie stworzyli “CzystySquad”. Pod swoimi filmami używali takich hasztagów jak “#freeyourskin” oraz “#freeyourself”.

 

 

Nic dziwnego, że firmy coraz częściej podejmują współpracę z TikTokerami. To bardzo łatwy sposób na dotarcie do najmłodszych odbiorców. Inne media społecznościowe nie są w stanie tego zagwarantować. Spróbujecie i Wy?