Przejdź do treści

Reklamy z hiphopem w tle

Reklamy z hiphopem w tle

2018-06-20

Profile picture for user Jakub Sommerfeld

Jakub Sommerfeld

social media manager

Wiele lat temu raperzy w swoich utworach bardzo często podejmowali temat prawdziwości. Mówili, że nigdy się nie sprzedadzą, nie skończą jak gwiazdy, które reklamują jogurty lub banki. Ułatwieniem dla nich było to, że najprawdopodobniej nikt im nie proponował udziału w reklamach.

Kiedy kilkanaście lat temu hiphop stał się modny, było jasne, że trafi do reklam. Niestety, wtedy najczęściej były to produkcje z rymowankami i muzyką na karykaturalnym poziomie. Przypomnijmy sobie reklamę lodów Koral z Funky Filonem - raperem, który zasłynął piosenką o małej Chince Cikucikulince i jej matce Cikucikulatce.   

Jeśli chodzi o współpracę dużych firm z raperami, ścieżki przecierał Tede. W 2006 otrzymał ofertę od Samsunga. Wtedy powstał Tedefon - delikatnie zmieniony odpowiednik modelu Samsung E380, który nawiązywał do rapera i jego muzyki. W pamięci urządzenia były preinstalowane tapety i dzwonki mp3 z muzyką z płyty “Esende Mylffon”. Telefon można było kupić razem z płytą w Empiku, w sklepach z prasą Kolporter lub na stronie www artysty. Dla fanów Tedego to urządzenie stało się wręcz symbolem kultu. 4 lata po premierze jego cena wynosiła aż 900 złotych.

Dzisiaj reklamy z hiphopem w tle wyglądają zdecydowanie profesjonalniej. Wielu ludzi związanych z tą subkulturą pracuje w branży. Dizkret jest właścicielem agencji marketingowej, Pjus jest copywriterem. To ludzie, którzy doskonale wiedzą, że rymy częstochowskie rapowane przez amatorów nie będą skuteczną reklamą.

W ostatnich latach pojawiło się kilka ciekawych reklam z raperami. W wielu z nich uczestniczył Pezet. W ramach kolaboracji Pezet x Microsoft w 2012 roku powstał teledysk, który przemycał reklamę OneDrive - cloudowej usługi.

Raper współpracował także ze Spritem.

Pezet i Jimek nagrali również bardzo dobry klip dla projektu Reebok Classic Trax. Reebok wielokrotnie angażował się w promocje wydarzeń hiphopowych. Był między innymi głównym sponsorem trasy koncertowej “U ciebie w mieście” Vienia, Pelsona i WWO.

Z kilkoma polskimi raperami współpracował Tiger. Podkładali oni głosy pod filmy animowane z tygrysem. Byli to: Sokół, Hades, Fokus lub Ero.

Ten klip Sokoła powstał przy współpracy z jedną z największych marek whiskey.

 

Warto zwrócić uwagę również na współpracę Ostrego z Hennessy.

Fisz użyczył głosu do kampanii reklamowej sieci sklepów meblowych IKEA pod hasłem “Niech żyje dom!”.

Współpraca Mesa i EB zapowiadała się bardzo ciekawie. Mes tłumaczył, że dzięki pieniądzom od browaru powstanie teledysk, jakiego w Polsce jeszcze nie było. Sprawdźcie efekt.

Tede brał udział w serialu Kropla Prawdy u boku innych gwiazd polskiej muzyki.

Pih wystąpił w reklamie lokalnej sieci paliw. "R8 - turniej w głowie Van Drwala". Koncept całego obrazu oparty jest filmach sztuk walki i swoim stylem nawiązuje do polskich reklam z lat 80. i początku 90.  

Oczywiście w teledyskach hiphopowych pojawia się również lokowanie produktu. Są to przede wszystkim ubrania, reklamy marek należących do raperów, takie jak Prosto, Stoprocent lub El Polako.

Warto wspomnieć o Żabsonie, który jako pierwszy z polskich raperów podpisał umowę z Adidasem. “Wolę wziąć hajs od Coli niż od jakiejś wytwórni, bo Cola nie będzie mi mówić, jaką mam robić muzę. Oni będą chcieli tylko, żeby była Cola w klipie” - mówił Żabson. Wydał również profesjonalne okulary do sportów zimowych.

Płyty hiphopowe cały czas sprzedają się świetnie, teledyski mają miliony wyświetleń na youtube. Dopóki rap będzie modny, niejedna agencja marketingowa będzie proponowała swoim klientom współpracę z raperami.