Przejdź do treści

Trendy w social media w 2019

Trendy w social media w 2019

2019-01-09

Profile picture for user Jakub Sommerfeld

Jakub Sommerfeld

social media manager

Jak będą wyglądały media społecznościowe w 2019 roku? Zapraszamy do przeczytania artykułu, w którym przedstawiamy niektóre ze spekulacji specjalistów.

 

social media w 2019

 

STORIES

Coraz częściej użytkownicy mediów społecznościowych koncentrują się na oglądaniu stories. Wolą oglądać zamiast czytać, a newsfeeda sprawdzają dopiero po przejrzeniu filmów. Instagram staje się aplikacją pierwszego wyboru. Story to bardzo dynamiczny format, który pozwala użytkownikom na kreatywność. Format video pozwala na wyrażenie więcej niż długi status. Co również istotne, jest on wyświetlany na całym ekranie smartfona. Nic dziwnego, że  z tego formatu korzystają wszyscy najwięksi -  Instagram, Facebook, Snapchat, Messenger i Twitter. Nawet LinkedIn chce dodać ten format do swojej platformy.

 

KRYZYS FACEBOOKA?

W 2018 głośno było o aferze z wyciekiem danych i spadkach na giełdzie Facebooka. Na tym ciągle bardzo popularnym portalu zauważalny jest brak prawdziwych innowacji. Czaty VR lub wideo 360 się nie przyjęły. Internautów zdenerwowało obcinanie zasięgów postów. Z tych powodów szansę na przejęcie bycia “oknem na świat” ma Twitter. Ciekawe, że w Stanach Zjednoczonych Facebook jest portalem dopiero czwartego wyboru dla nastolatków. Częściej odwiedzają oni YouTube, Instagram, Snapchat, a czasami nawet Twittera. Tylko dla 5% młodzieży w USA portal Zuckerberga jest ulubionym serwisem społecznościowym. Mimo wszystko społeczność FB nadal rośnie - to dzięki nowym użytkownikom z Azji, Afryki i Ameryki Południowej.

Jakie są plany Facebooka? Serwis rezygnuje z misji połączenia wszystkich ludzi - to już działa. Teraz koncentruje się na tworzeniu lokalnych społeczności, wąskich grup. Skupia się na łączeniu internautów, którzy mają wspólne zainteresowania, postawy lub intencje zakupowe.

 

Jak agencje marketingowe poradzą sobie z kryzysem Facebooka?

 

TREŚCI VIDEO

Przewiduje się, że w 2020 roku 80% transferu w internecie to będą treści video. To zasługa głównie YouTube (co minutę ponad 4 miliony odtworzeń i ponad 400 godzin nowych materiałów) oraz Netflixa itp. Video live będzie cieszyło się dużą popularnością, jeśli będzie dotyczyło istotnych wydarzeń. Jednak tworzenie filmów “na żywo” czasem nie opłaca się markom. Najczęściej nie ma ciekawych tematów, które muszą być obejrzane dokładnie w tym momencie. Mniej ryzykowne jest przygotowywanie contentu wideo na spokojnie. Tylko znani influencerzy mają na tyle dużo odbiorców, że w relacje live w ich przypadku zawsze się sprawdzają.

Mimo wszystko warto pokazywać obserwatorom, jak na przykład wygląda praca w firmie. Portale podbijają zasięgi transmisji, wysyłając powiadomienia do obserwatorów. Co więcej, wchodzenie w interakcje z fanami zawsze buduje więź. Bardzo prawdopodobne, że długie filmy na Instagramie w pionowym formacie będą częściej wykorzystywane w 2019 roku.

 

użytkownicy social media chcą prawdziwych emocji

 

PRAWDZIWE EMOCJE, PRAWDZIWE HISTORIE

W 2019 roku na sile będzie zyskiwać autentyczność. Użytkownicy social media chcą szczerych, prawdziwych emocji. Sztuczne, sztywne reklamy ich nudzą. Często poszukują historii zwykłych ludzi, z którymi mogą się utożsamiać. Popularność vlogów będzie rosła. Firmy coraz częściej stawiają na nietuzinkowy content video w mediach społecznościowych oraz podejmują współpracę z influencerami.

Mówi się, że treści od obserwujących stronę, staną się bardzo pożądane. W końcu nikt nie pokazuje lepiej produktu niż jego prawdziwy użytkownik. 2019 ma być rokiem, w którym jeszcze bardziej będzie odchodziło się od sztuczności. Produkty przedstawione przez zwykłych użytkowników lub przez influencerów będą lepiej odbierane niż zwykłe reklamy. Marki coraz częściej nie będą narzucać wymagań influencerom, pozwalając im na oryginalny i szczery przekaz.

Firmy mają również coraz większą świadomość, że należy wyjść poza swoje kanały i sprawdzać komentarze o sobie w całej sieci.

 

MARKETING NISZOWY

Trendem staje się tworzenie bardzo precyzyjnych reklam, kampanii i contentu. Marki uświadamiają sobie potrzebę budowania lokalnych pozycji. Wokół sprecyzowanych grup łatwiej trafić do większej liczby klientów. Warto współpracować także z mniejszymi influencerami, którzy mają oddane grono odbiorców. Aktywności na grupach na Facebooku ciągle rosną, będą rosnąć również na LinkedInie.

 

Chatboty będą popularne w 2019

 

CHATBOTY, AR i VR

2018 przyniósł szybki rozwój komunikacji dzięki chatbotom. Roboty bardzo usprawniają naszą pracę. Nie są już tak sztuczne, jak to było jeszcze stosunkowo niedawno. Jeśli są dobrze zaprogramowane, to mogą rozwiązać proste problemy bez konieczności ingerencji człowieka. Już dziś chatboty są na tyle spersonalizowane, że przesyłają przez Messengera branżowe porady i artykuły. Sztuczna inteligencja coraz mocniej zaznacza swe możliwości.

Rozwiązania z użyciem wirtualnej rzeczywistości zyskują coraz większą popularność. Jako przykład można podać markę Ikea z jej aplikacją, która wizualizuje przenoszenie swoich mebli do mieszkań klientów. Tego typu rozwiązania wyjątkowo angażują odbiorców. Świat VR i AR z pewnością będzie przenikał do reklamy w 2019 z jeszcze większą mocą.