Zwierzęta występowały w reklamach praktycznie od początku istnienia mediów. W dzisiejszych czasach to często tańczące, wygimanstykowane, gadające psy, koty, gady, małpy, króliki, konie lub papugi przygotowywane przez treserów. Zwierzaki podobają się odbiorcom wizualnie i pomagają szybko zidentyfikować reklamowany produkt. Poza tym najczęściej gaże zwierząt i ich trenerów są mniejsze niż profesjonalnych aktorów.

źródło: crazyhyena.com
Dzięki zwierzętom łatwo wywołać określone skojarzenia u widza. W końcu od dziecka wiemy, że sowy są mądre, a lisy chytre. Gepard jest symbolem prędkości, a owca kojarzy się z miękkością. W tym przypadku Volkswagen wykorzystał jeża, żeby pokazać, co mogą zyskać wszyscy, którzy skorzystają z systemu wspierającego parkowanie samochodu.

źródło: adsoftheworld.com
Zobaczcie również filmową reklamę Volkswagena - koń by się uśmiał.
Zwierzęta budzą pozytywne emocje. Kotek lub szczeniak potrafią bardziej rozbawić lub rozczulić niż człowiek. Tom Lyons, dyrektor zarządzający agencji HYFN, stwierdził: „Doprowadza to dyrektorów kreatywnych do szaleństwa, ale sprawdzone sposoby – dzieci i szczeniaczki – działają”.

źródło: jovannaraeharris.wordpress.com
Sztuczki - jak to się robi?
Zwierzęta muszą opanować np. jedzenie na zawołanie lub ignorowanie miski z karmą. W reklamach często wykorzystywane są psy, które łatwo wytresować, które radzą sobie z nieszablonowymi zadaniami.

Dzisiejsza technika pozwala na pewne sztuczki. Dzięki użyciu komputera pies może wyglądać, jak gdyby mówił. Co ciekawe, żeby psiak "naśladował ludzką mowę", wystarczy go skłonić do ziewania. Jak to zrobić? Ekipa filmowa staje za kamerami i ziewa raz za razem, żeby zarazić gwiazdę ekranu tym odruchem. Kilkukrotne ziewanie pozwala na taki montaż, żeby wszystko wyglądało naturalnie. Szczekanie lub wycie nie wystarczy - wtedy zwierzę układa mięśnie szczęk i wargi w inny sposób.
Spokój jaszczurki, kurczaka lub ryby można uzyskać za pomocą odpowiedniego głaskania. Owady mogą iść w wymaganym kierunku, jeśli narysujemy linię z cieczy, która zwabi je zapachem. Agencje, które zajmują się reklamami ze zwierzętami często wykorzystują kocią naturę. Wywołują zaciekawienie, żeby otrzymać wizerunek słodkiego kota z wielkimi oczami. Kot ma być waleczny? Trzeba mu pokazać odpowiednią zabawkę. Dzięki smarowaniu reklamowanego produktu kocimiętką, szaleje ze szczęścia.

Najlepsze reklamy ze zwierzętami
Czasami konkretne zwierzę kojarzy się bezpośrednio z daną marką. Tak jest w przypadku piwa Żubr. Krowa była stałym elementem komunikacji marketingowej Milki i dlatego do dziś kojarzy się z tą czekoladą.
Chyba każdy z nas pamięta slogan „Twój kot kupowałby Whiskas”. Seria reklam „Big instincts in little cats” przedstawia domowe koty w nietypowych sytuacjach, charakterystycznych dla ich większych krewniaków.

źródło: http://bit.ly/2RSwT2i
Firma Nutri Balance stworzyła serię świetnych grafik o wspólnym tytule „Bad Food Bad Dog” („Złe jedzenie to zły pies”).

źródło: chilloutpoint.com
Reklama „Friends Furever” systemu Android była najczęściej udostępnianym video związanym z marką w 2015 roku. To wcale mnie nie dziwi.
Zwierzęta często pojawiają się także w reklamach społecznych, takich które np. zachęcają do adopcji lub zwracają uwagę na ich odpowiednie traktowanie. Udaną, humorystyczną akcją był cykl reklam „a dog loves you whoever you are” („pies kocha Cię kimkolwiek jesteś”).

Bardzo ciekawe są również kreacje WWF, które dotyczą gatunków zagrożonych wyginięciem.

Kontrowersyjne reklamy ze zwierzętami

Niektóre reklamy ze zwierzętami wzbudzają kontrowersje. Oto stara reklama sieci komórkowej Plus z żukiem z kotliny Kongo. Twórcy reklamy zapewniali, że owad nie ucierpiał, ale i tak pojawiały się negatywne komentarze od wrażliwych odbiorców.
Jeszcze większe emocje wzbudziła ta reklama Forda, nawet jeśli kot został wykonany komputerowo.
Poniższa reklama była negatywnie oceniana między innymi przez ekspertów od praw konsumentów. Niektórzy uznali ją za mało etyczną.

Dlaczego warto postawić na zwierzęta w marketingu?
Zwierzęta wywołują emocje, pozwalają na ocieplenie wizerunku i kojarzą się pozytywnie. W reklamach często występują jako alegorie, symbole. Konkretne gatunki mają swoje znaczenie w kulturze, dzięki czemu działają jak komunikacyjne skróty. Ludzie uwielbiają filmy i grafiki ze zwierzętami. W tym artykule przedstawiłem zaledwie kilkanaście z nich. Która z reklam z kotami, psami, papugami lub małpami jest Waszą ulubioną? Dajcie znać w komentarzach.